Veckobrev vecka 46

Hej där hemma!

Nu börjar det bli lite kyligt ute och vintern närmar sig! Det känns bra! Lite som det ska!

Tänk om det blir snö i helgen… Vi håller tummarna och letar fram pulkorna!

Stjärnsystem

Eleverna utvecklas och gör framsteg och för att hjälpa eleverna fokusera på arbetsro och uppgifter ännu bättre, har vi skapat ett stjärnsystem. Det ser lite olika ut i de olika klasserna men går ut på att, när klassen samlat ett visst antal stjärnor, blir det en liten belöning som de själva varit med att utformat. Belöningen kommer också att bli olika för varje klass beroende på vad de önskat.

Det kan vara olika saker de ska klara av för att få stjärna på en lektion. Det kan t.ex. vara att ställa upp snabbt och tyst, smyga in i klassrummet och ta fram material som läraren bestämt och att sedan lyssna aktivt på genomgången. Sedan städar de undan snabbt också och står tyst bakom stolen. Dessa starter och avslut gör det tydligt och förutsägbart för eleverna. Det ger en bra start för det fortsatta arbetet och ger ett lugn.

SKUTT

Nu på måndag är det SKUTT- där alla personal på skolan ses hela eftermiddagen och arbetar kring olika skolutvecklande frågor. Eleverna slutar klockan 12.30 efter lunch och rast. De elever som föranmält kan gå på jourfritids och göra något trevligt och de andra får en skön eftermiddag i hemmiljö.

Mentorsdag

På fredag 25/11 är det mentorsdag. Då går eleverna i skolan 8.30-13.20. Vi kommer att hålla oss på och kring skolan och äta lunch i matsalen. Det blir gruppstärkande aktiviteter och andra kul aktiviteter tillsammans som eleverna också fått vara med att ge förslag kring.

Extra studietid i åk 4-6 | startar vecka 46 – Information från rektor Kalle

Riksdagen har beslutat att elever i årskurs 4-9 i grundskolan ska erbjudas extra studietid, för att få hjälp med läxor och annat skolarbete. Erbjudandet ska omfatta minst två timmar per vecka och det ska vara frivilligt för elever att delta.

Studietiden ska anordnas under eller i direkt anslutning till elevernas skoldag, vid den skola som eleven tillhör. Den extra studietiden ska inte räknas in i den minsta totala undervisningstid som varje elev i grundskolan har rätt till.

I årskurs 4-6 startar vi nästa vecka och du kan se tider och ytterligare information här nedanför.
Studietiderna bemannas av personal från fritidsklubben Ikaros enligt rullande schema.

Måndagar klockan 08.00 – 09.00

Vilka elever: Årskurs 4-6
Lokal: 4Cs klassrum, E 306
Ingång genom entrédörren vid närmast F-huset (där vi har slöjd, bild, musik och hem-och konsumentkunskap)

Torsdagar klockan 15.15-16.15

Vilka elever: Årskurs 4
Lokal: 4Cs klassrum, E 306

Förutsättningar att känna till:

• Ingen föranmälan behövs
  • Drop in för elever är ok fram till 8.15.
  • Du som elev har med dig det material du behöver. Det kan till exempel handla om att komma i kapp med saker efter sjukdom, träna mer på saker och göra läxor.
  • Mentor, elev och vårdnadshavare kan komma överens om att eleven ska gå till studietiden. Om det finns en överenskommelse så meddelas den av mentor till de som bemannar studietiden. På så sätt kan överenskommelsen följas upp.