Veckobrev vecka 6

Hej på er där hemma!

Här har vi haft en innehållsrik och intressant vecka. En vecka full av fokus på skolarbete, relationerna i klassrummet och på rasterna. Vi arbetar mycket med arbetsro och att vi har det bra tillsammans i klassrum, korridorer och när vi är ute.

SKUTT tisdag 21/2 – all personal jobbar skolutvecklande och med fortbildning

Alla elever slutar 12.30 utom 4B som har filmverkstad. 4B får sluta 12.30 på onsdag istället.

De elever som anmält sig till jourfritids är kvar efter 12.30 och resten få ha en skön eftermiddag i hemmiljö..

Mobil filmverkstad vecka 8

Vecka 8 kommer vi att ha ett schemabrytande arbete med våra fyror. Vi har bokat Mobila filmverkstäder. Detta blir verkligen några ovanliga och spännande dagar!

4D-måndag Slutar 14.30

4B-tisdag Slutar 14.30. (Ska inte sluta tidigare på grund av SKUTT/fortbildning och skolutveckling för oss pedagoger.)

4A- onsdag Slutar 14.30

4C-torsdag Slutar 14.30

Så här berättar arrangörerna om aktiviteten:

Med Stockholm filmfestivals Mobila filmverkstäder låter vi elever skapa egna kortfilmer tillsammans med våra erfarna filmpedagoger. Under en skoldag får eleverna i åldrarna 6-19 vägledning i arbetet att spela in en 1-3 minuter lång kortfilm som baseras på deras egna idéer och koncept.

I vår heldagsverkstad besöker tre filmpedagoger ​er klass för att göra kortfilmer tillsammans med eleverna. Den berörda klassen delas in i tre delar och filmpedagogerna tar hand om varsin grupp.

Vi tar med oss all teknik som behövs och jobbar övergripande med hela filmprocessen –  från planering till färdig film. I slutet av dagen träffas vi i helklass igen och kollar på de färdiga kortfilmerna tillsammans. I denna verkstad får eleverna möjlighet att arbeta både framför och bakom kameran och fokus ligger på deltagarnas egna idéer och kreativitet.

Samtliga filmer är också automatiskt med och tävlar i vår nationella kortfilmstävling 1-minut film, om eleverna fått ​målsmans tillstånd. För den som vill ge sitt tillstånd till detta, fyll i det här formuläret.

Läxor 4D

Måndag:

Sista dagen att ta med en barnbok med många bilder. Ta med en bok du tyckt om att höra när du var mindre. Vi kommer att börja ett barnboksprojekt under veckan.

Många var sjuka och borta idag, fredag. Ni som inte var här och jobbade med läsläxorna tar med era läsläxor och mappar på måndag så att ni kan få den nya läsläxan. Ni kan svara på frågorna i Teams om “Svarta hål och Teparty”, (läxa vecka 6) hemifrån.

Ni som var sjuka under vecka 6, lyssna ikapp på Nattkorpen. Fram till och med kapitel 11.

Fredag:

Läsläxa-“Argumenterande text“. Skriv svaren i den röda skrivboken. Du som inte tagit den får be om en när du är frisk nästa vecka.

Läxor 4A och 4B

Begrepp om vikingar till torsdag. Karin skickar hem på begreppen på mail och eleverna har också fått läxan pappersform. Begreppen förhörs med ett test.

Ha en fin helg!

Hälsar alla pedagoger i Arbetslag 4