Veckobrev vecka 7

Hej alla vårdnadshavare!

Det närmar sig sportlov och nästa vecka avslutas med att tre av klasserna ska hålla sina tal i klassrummen. Det blir spännande! Något att se framemot och vara stolt över. Det är fantastiskt vilka berättelser som bor i era barn! Sedan är det dags för sport och lek, vila och avslappning en vecka! Vi håller tummarna för ett trivsamt väder!

Ämnesinformation
Matematik

5A och 5C

Till nästa onsdag ska eleverna träna på multiplikationstabellerna, upp till 8×9 tabell. Eleverna ska kunna dessa tabeller utantill då syftet är att automatisera multiplikationstabellerna.

Eleverna ska träna i 10 minuter under fyra dagar. Efter att ha tränat i 10 minuter ska de skriva svaren på multiplikationstabellerna under respektive dag.

5B och 5D

Klasserna har Geometriska begrepp ink förklaringar i läxa till tisdag v.8. De fick hem detta redan förra veckan för att kunna träna lite varje dag. Läxförhör tisdag v. 8.

Läxa V.7

5A + 5B

Ingen läsläxa kommande vecka. Eleverna har i stället fått i uppgift att öva på sina tal.

5C

Eleverna läser 10 – 15 min/dag.  De ska de ha valt ut ett stycke, som tar mellan 2 – 3 min att läsa högt. Till det stycket ska de också skriva tre frågor. På fredag tar de med sig boken och frågorna till skolan.

5D

1. Läxa till fredag vecka 8: Öva på ditt tal så att du kan det utantill. Du har dina ”talkort” som stöd men för att kunna vara avslappnad och trygg bör du ha övat och framfört ditt tal massor av gånger. Spela in dig själv och lyssna, håll talet för vårdnadshavare, syskon, husdjur, kompisar o.s.v.

1. Ingen läsläxa till vecka 8. Däremot har eleverna läsläxa till fredag vecka 10. Apstjärnan sid 82-115. Bara läsa, inga uppgifter till. Men eleverna bör ha stenkoll på handlingen.
SO

Läxa under vecka 8:

Onsdag 21/2: 5D

Fredag 23/2: 5A, B, C

Lär er de judiska begreppen och dess förklaringar. Eleverna har fått papperskopior. De finns även att träna på Quizlet:

NO

Prov i kemi på onsdag vecka 10 för 5D och 5B:

Det handlar om ämnens egenskaper samt blandningar och lösningar. Linnea delar ut material att plugga på under nästa vecka.

Mentorsdag och SKUTT torsdag 22/2:

Vad: Mentorsdag med alla femmor. Se specifikt mejl från era mentorer om aktiviteter och tider.

Ledig eftermiddag för eleverna då skolans personal sysslar med skolutvecklande arbete.

När: Olika beroende på klass. Se specifikt mejl från era mentorer.

Eleverna slutar ca 12.30 pga. lärarkonferenser (SKUTT).

Vi äter lunch först och sedan får man sin mobil och kan gå hem.

Är man på fritids bör man ha anmält det i förväg.

Hur: Olika aktiviteter för olika klasser beroende på behov och önskemål.

Datum att hålla koll på:
  •  Sportlov vecka 9
  • Utvecklingssamtal 21/3 och 26/3-Inga tider finns att boka ännu. Vi återkommer om detta när det närmar sig.

Eleverna får med sig en Powerpointpresentation hem, som vanligt. Ni pratar om den hemma och tittar på elevens omdömen. Sedan pratar vi tillsammans om en individuell utvecklingsplan framåt på samtalet. Vi börjar skriva presentationerna under vecka 10-11.

• Påsklov vecka 14

TEVLIG HELG!