Veckoinfo v 20, år 5

Hej alla

Sköna maj välkommen…, underbart härligt ute i naturen när den exploderar i grönska och efterlängtad värme.

Det är också tider då många är trötta efter månader av skola och pluggande, vi håller i och håller om de sista veckorna.

På måndag 20/5 är det sista dagen att lämna in val av moderna språk inför år 6.

Närmast nästa vecka är det dags för Årstafestivalen. Den går av stapeln 23 maj från kl 16 -18.30. Eleverna kommer att tillsammans med sin klass vara ansvariga för en station under en del av eftermiddagen.

Det serveras ett matigare mellanmål innan allt drar igång. Gemensamt ihop plock och städning av stationen. Alla slutar 18.30 och får därmed en sovmorgon till 09.30 fredag morgon.

Caféet är populärt så det behövs mycket kakor och bullar, så bidra med fikabröd till caféet. Det behövs!! Det lämnas in under dagen. Pengarna som samlas in går till Barncancerfonden.

Friidrottsdagen på Enskede IP 28 maj.

Samling på skolgården 08.15. Vi går gemensamt går mot Enskede IP där vi tillsammans kommer att prova på olika friidrottsgrenar. Vi beräknar vara tillbaka i skolan kring 14.30, då eleverna slutar.

Ta med dig:

• Idrottskläder och bra skor att springa i
  • Varma kläder om det är kallt
  • Matsäck och dricka, det serveras ingen skollunch. Inget fika, läsk eller godis!
  • Vattenflaska

LÄXOR v 21

Engelska:
Nästa vecka kommer vi att öva på känslor i muntliga och skriftliga övningar. Eleverna kan förbereda sig genom att öva på glosorna.  Vi kommer arbeta med orden båda lektioner den här veckan, därför passar det att repetera lite varje dag.

Glosor: https://glosor.eu/ovning/feelings-1-v-21.12048781.html

Vänliga Hälsningar,

Alice Del Din Vendel

Matteläxa 5B och 5D vecka 20 (lämnas in tisdag v.21)

Vi tränar vidare på multiplikation med decimaltal, uppställning.

Läxa v. 20 matte

Med vänliga hälsningar

Linnea Thelin

Svenska 5A, 5B, 5C läsläxa v.21

Läsa sidorna 250 – 277 ur boken Mitt storslagna liv.

Skriv sedan tre frågor till de kapitel du läst. Berätta från vilket kapitel du tagit dina frågor.

Skriv även svaren. Två frågor ska vara på raderna (du ska kunna hitta svaret i texten).

En fråga ska vara bortom raderna (den som svarar får själv fundera på vad hen tycker, tänker och känner).

Obs! 5A lämnar in sina frågor torsdag 23/5 eftersom eleverna har sovmorgon på fredagen.

Petra Kerschinsky, Lärare enhet 5

Svenskläxa 5D

Bokläxa:

Läs ut din bok

Inga frågor. Du får skriva en recension i skolan. Ta med boken! Och skrivboken.

Läslisteläxa:

Passa på att läs några listor till, i synnerhet om du missat några tillfällen. Om du läst ut alla kan du ändå öva hastigheten.

Ta med dina listor och markera hur långt du hunnit i dina häften.

Minuttester:

På fredag gör vi minuttest med så många vi hinner. Resterande får köra på måndag.

Med vänlig hälsning,

Lotta

Vi önskar er en fin helg!

Rektorsbrev till alla vårdnadshavare

Rektorsbrev 240516