veckoinfo v 49

Hej alla

Vackra och kylslagna vinterdagar så här i inledningen av december. Snart stundar julledighet och julfirande. Det blir härligt.

Det är en tid med förväntningar och längtan efter jullov, men också en tid då energin och tröttheten märks. Vi försöker här i skolan att vara extra mån om att ha lagom krav och ta hand om varandra.

Info från Majken:
Jag har idag berättat för 5B och 5D att jag är gravid och kommer att få mitt andra barn i vår. Jag hoppas kunna jobba på som vanligt fram till april. Information om vem som tar över matte/NO samt mentorskap i 5D kommer så fort det är bestämt. Eleverna var så fina och gulliga och önskade mig grattis. Jag ser mycket fram emot att träffa syskonet, men det kommer bli riktigt tufft att lämna mina fantastiska elever.

Med vänliga hälsningar,
Majken Mossberg

Nästa vecka:

Matematikprov 5b och 5d torsdag den 14 december. Övningshäfte finns i tidigare klassblogg.

Majken Mossberg,

Svenska 5A, 5B & 5C
Eleverna läser 15 min/dag (hemma eller på fritids). Till fredag 15/12 ska de ha valt ut ett stycke, som tar mellan 2 – 3 min att läsa högt. Till det stycket ska de också skriva tre frågor.

På fredag tar de med sig boken och frågorna till skolan.

Petra Kerschinsky

Svenskläxa 5D

1. Läsläxa i boken ”2039-Framtidshistorier för orädda”.
  2. Läsa kapitlet ”Myggorna”.
  3. Svara på frågorna i häftet Lotta delat ut på fredagen.
  4. Fredag vecka 49 diskuterar vi tillsammans i klassen.
  5. Alla ska ta med sin bok också. Den ska skickas tillbaka.

Lotta Ahlberg

Datum i december

Lucia 13/12, då lyssnar vi till skolans luciatåg som uppträder på Årsta teater vid biblioteket.

Julbord serveras fredag 15/12. Då är det också en senare lunchtid, så det kan vara bra att ta med en extra frukt att fylla på energi med på f m.

Julavslutning torsdag 21/12. Vi ses i klassrummet kl 08.30. Ringdans ute med hela skolan och musikanter kl 09.00. Därefter julmys i klassrummet fram till kl 10.30.

De som stannar till lunch (serveras kl 11.20) ser på film i klassrummet fram till lunchen serveras. Anmäl om ditt barn stannar för lunch den 21/12.

Datum i januari

Fritids stängt 8 januari