Veckoinfo v 6, år 5

Hej alla!

Den här veckan så har eleverna i de olika femmorna dessa läxor.

Svenska 5A, 5B, 5C: Läsläxa till fredag 16/2
Eleverna läser 10 – 15 min/dag.  De ska de ha valt ut ett stycke, som tar mellan 2 – 3 min att läsa högt. Till det stycket ska de också skriva tre frågor. På fredag tar de med sig boken och frågorna till skolan.

Vänligen

Petra Kerschinsky

Matematik 5B, 5D

Klasserna har dessa begrepp ink förklaringar i läxa till tisdag v.8. De har fått hem detta redan denna vecka för att kunna träna lite varje dag. Läxförhör tisdag v. 8.

Med vänliga hälsningar,
Linnea Thelin

Läxa matematik 5A och 5C

Till nästa onsdag ska eleverna träna på multiplikationstabellerna, upp till 8×8 tabell. Eleverna ska kunna dessa tabeller utantill då syftet är att automatisera multiplikationstabellerna.

Eleverna ska träna i 10 minuter under fyra dagar. Efter att ha tränat i 10 minuter ska de skriva svaren på multiplikationstabellerna under respektive dag.

Matematik 5C

Just nu arbetar vi med geometri. Vi har bland annat lärt oss mäta och rita vinklar med hjälp av en gradskiva. På studiebesöket fick eleverna lära sig om det binära talsystemet, där man räknar med 0 och 1.

Matematik 5A

Just nu arbetar vi med geometri. Vi har bland annat lärt oss mäta och rita vinklar med hjälp av en gradskiva samt lärt oss rita cirklar med en passare.

Med vänliga hälsningar,

Irini Yiangou

5D – Svenskläxa till fredag vecka 7

Läsa i Apstjärnan: Stora affärer, Husvagnen och Restaurangbesöket. Återberätta med hjälp av tankekarta.

Alla barn har fått läxpapper i skolan. Där finns instruktioner. Har man varit sjuk får man be om läxpapper på måndag.

Läxan kommer också med mejl.

5D- Talen

Talets mittendel ska vara klar fredag vecka 6. Om detta inte är fallet bör man jobba med det hemma och allra senast på studiestödet på måndag vecka 7.

Talens alla delar med inledning och avslutning ska vara klara på fredag vecka 7. Vi går igenom dessa delar på måndag vecka 7.

Under vecka 8, måndag, onsdag och torsdag ska vi träna på talen och på fredag vecka 8 ska vi hålla talen. Ingen behöver redovisa för stor grupp, om man inte vill.

Vänligen

Lotta