Hej alla vårdnadshavare!
Nästa vecka är det sportlov, och eleverna börjar enligt schema veckan efter.
APT på torsdagen den 7/3. Ni som har era barn anmälda på fritids så stänger Ikaros kl 15.45.
Information om omdömen i årskurs 1-5 från ledningen:
Efter beslut av vår tidigare rektor har vi gått från att lämna ämnesomdömen på tre nivåer i årskurs 1-5, till att göra det på två nivåer.
Det här är de två nivåerna:
- Når en godtagbar kunskapsnivå
- Når ännu inte en godtagbar kunskapsnivå
Anledningen till skiftet är att vi ser att vi når det vi vill på andra sätt än att fokusera på en tredje bedömningsnivå. Alltför ofta hamnar vi mer i att leta efter den exakta nivån och gränsen för nästa kunskapsnivå. Istället vill vi fokusera på en allsidig, varierad, tillgänglig, motiverande och relationellt orienterad undervisning, som på så sätt stödjer elevernas lärande och utveckling. Vi kommer till bedömning på flera nivåer i åk 6 då eleverna får sina första ämnesbetyg.
- Bedömningsstödet i åk 1 visar elevgruppens kunskaper i tre nivåer. Utöver att resultatet används för att fördela resursstöd och särskilt stöd så får även undervisande lärare här en bild av klassens kunskapsnivåer och kan planera undervisningen utifrån detta. Bedömningsstödet följs även upp i åk 2 och 3.
- I starten av åk 5 gör vi en screening som ger ett liknande underlag, vad gäller språklig förmåga och förutsättningar.
- Vid det utvecklingssamtal som följer på varje års omdömesskrivning görs en framåtsyftande plan. Den är en gemensam plan för vidare utveckling, där elev, vårdnadshavare och mentor bidrar.
- Ett av fokusen på lärarnas möten är hur vi stimulerar och utmanar de elever i klasserna som presterar högt kunskapsmässigt.
- Varje lärare gör efter varje termin en analys av terminens undervisning och kunskapsresultat. Läraren skapar sig härigenom bland annat en samlad bild av hur undervisningen möter de olika nivåerna i klassrummet.
- Vi jobbar efter en modell som vi kallar Årstalektionen. Den fokuserar både på vad som är viktigt i uppstart och avslut av undervisningspass och även på vilket sätt vi tillgängliggör undervisningen för eleverna.
- Vi ser eleverna och ger dem löpande återkoppling på sitt arbete.
Och en påminnelse!
Barnboksprojekt i svenskan
Vårt arbetsområde med muntliga presentationer i smågrupper lider mot sitt slut och eleverna har varit väldigt duktiga. Fråga gärna era barn vad deras presentationer handlat om! Nästa projekt kommer handla om barnböcker. Vi kommer inleda med att läsa och visa de böcker vi själva älskade som små, så vi kommer be eleverna att ta med sina favoritböcker hemifrån. Arbetet kommer inledas veckan efter sportlovet, men vi tänker att ni kanske behöver lite tid på er. Eventuellt är ju bilderböcker undanstuvade i en kartong i förrådet!
Trevlig helg önskar,
Enhet 4