Veckobrev vecka 16

Hej alla elever och vårdnadshavare i åk 4!

Praoelever

Vi tar emot två praoelever från åk 8 vecka 16 och 17. De kommer att hjälpa till i klassrummen och på raster, samt på Ikaros på eftermiddagarna. Jätteroligt tycker vi och hoppas att det kan inspirera till framtida yrkesval.

Engelska

Det är dags att öva lite extra på vår muntliga förmåga. Vi kommer att läsa dialoger från British Council Learn English Teens, i par. Vi lyssnar på dialogerna på hemsidan, övar uttal och går igenom innehållets betydelse. Vi kommer också att göra andra övningar där vi övar på att prata mer fritt.

Målet är att prata engelska, till att börja med att kunna läsa dialoger tillsammans med en kamrat, uttala orden och förstå innehållet.

Träna hemma:
Eleverna kan förbereda sig hemma genom att kolla på videon, gör övningarna kopplat till videon och öva på glosorna. Detta behöver göras senast:

4A – Onsdagar

4B – Fredagar

4C – Torsdagar

4D – Fredagar

Glosor: https://glosor.eu/mapp/11713746-8-alicedeldinvendel-laxor.html

V. 16 – At the shop: At the shop | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

V. 17 – Homework problems: Homework problems | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

V. 18 – Meeting people: Meeting people | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

V. 19 – Not feeling well: Not feeling well | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

Svenska

Parallellt med vårt barnboksprojekt har vi nu börjat träna mer på stavning. Denna vecka har vi övat på ng-ljudet och vi startade med en diktamen av 10 vanliga ord med olika stavning för ng-ljudet. Fråga ditt barn hur det gick och vilka av orden som behöver tränas extra. De ord som ingick var några som stavas med ng (lång, säng, ung, äng, balkong, tung), några som stavas gn (ugn, vagn, ) och några som stavas nk (stänka, anka).

SO-geografi

I veckan har vi lärt oss om vad vi använder Sveriges naturresurser skog, odlingsmark och berggrund till.

Vi har tagit reda på Sveriges stora skogsområden- norra barrskogs, södra barrskogs och lövskogsområdet, och vilka träd som växer där. Vi har tagit reda på begreppen naturreservat, avverka, gallra och planta.

Vi vet nu att jord har olika mycket näring att den vanligaste typen av jord är moränjord. Vi har tagit reda på begreppen spannmål, mejeri, gödsla och bespruta.

Till sist har vi också lärt oss att vi har mycket järnmalm i berggrunden och tagit reda på begreppen gruva, berggrund, metaller och stål.

Vecka 16

Måndag: 4C matteläxa delas ut (negativa tal och temperatur)

Tisdag: 4A, 4B och 4D matteläxa lämnas in

Onsdag: 4A engelskläxa; 4A, 4B och 4D matteläxa delas ut

Torsdag: 4C engelskläxa

Fredag: 4B och 4D engelskläxa; 4C matteläxa lämnas in; Alla klasser svenska ord med ng-ljud

En fin helg önskas alla av enhet 4!