Veckobrev, vecka 18

Hej alla vårdnadshavare!

Alla elevers mående – ett hjälpsamt samarbete

Vi har en stor utmaning och som vi gärna skulle vilja samarbeta med er kring!

Många av eleverna är mycket trötta under sina skoldagar! Eleverna beskriver att man lägger sig alldeles för sent och att eleverna har svårt att somna för att man ligger och skrollar länge på sin telefon.

Det är otroligt viktigt att ditt barn får sin sammanhängande sömn! Se gärna över ditt barns sömn och kvällsrutiner. Tack 🙂

Ämnesinformation
Svenska – Alla klasser

Läxa fredag-fredag

Svenska m-ljudet

Den här veckan fortsätter vi med att träna stavning. M-ljudet kan stavas med m eller mm.

1) M-ljudet dubbeltecknas oftast mellan två vokaler (summa, hemma).

2) M-ljudet dubbeltecknas inte i slutet av ett ord (hem, kom). Undantag: lamm, damm, ramm.

3) M-ljudet dubbeltecknas inte före annan konsonant (somrar, välkomna, berömde, bedömt).

4) Ord som slutar på -dom behåller ett m när de böjs (ungdom-ungdomen).

Läxa veckans ord:

summa            dem                  somrar             ungdom                                     Undantag:

hemma            hem                  välkomna        ungdomen                                lamm

komma            kom                  berömde         trolldom                                     damm

bedömt            trolldomen                                ramm

Engelska – Alla klasser

Vi övar på vår muntliga förmåga, uttal och att prata med inlevelse. Eleverna kan förbereda sig hemma genom att kolla på videon, gör övningarna kopplat till videon och öva på glosorna. Detta behöver göras senast:

4A – Ingen v. 18 läxa pga. röd dag

4B – Fredag

4C – Torsdag

4D – Fredag

Glosor: https://glosor.eu/mapp/11713746-8-alicedeldinvendel-laxor.html

1. 18 – Meeting people: Meeting people | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)
  2. 19 – Not feeling well: Not feeling well | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)
Matematik – 4A, 4B och 4D

Fortsätter arbeta med negativa tal, temperatur och algebraiska utryck.

Nästa område vi ska arbeta med kommer vara programmering och geometriska former.

NO – 4A och 4B

Nu har vi haft våran sista kemi lektion och eleverna fick avsluta kemi-området genom att lösa ett brott som hade ägt rum på Konditori Årsta. Eleverna fick ett Case (händelse), och blev anställda kemister på Sann (Sandras)-detektivbyrå. Fråga gärna hur eleverna genomförde laborationen för att ta reda på vem som var tjuven!  Nästa område som vi ska arbeta med är fysik, och fysikaliska lagar, samt hälsa inom området Biologi.

Nästa vecka, vecka 18:

Måndag:

Tisdag: Matematikläxa in, 4A, 4B och 4D.

Onsdag: 1 maj, Skolan stängd, lediga!  Matematik, ingen läxa ut för 4A, 4B, 4D.

Torsdag:

Fredag: Svenskaläxa, alla klasser. Se inlägg!

Trevlig helg!

Enhet 4