8C Veckobrev v. 41

Hej föräldrar och elever

Grattis 8c! Vår klass blev en av de klasser i hela Stockholm med bäst resultat i webbtävlingen Yrkeskrampen 2023 som vi deltog i. Det betyder att vi har gått vidare till den fysiska regionsfinalen, där vi kommer att tävla om guldmedaljen och chansen att representera Stockholm på riksfinalen i Karlstad 2024. Fem elever från klassen kommer att representera oss i olika tävlingar och hela klassen kommer att få följa med som stöd och publik. Det är först 9 november så vi återkommer med mer information senare.

Tisdag 17/10 är det dags för terminens andra mentorsförmiddag. Eleverna är sedan lediga på eftermiddagen då vi lärare jobbar med skolutveckling.

På förra veckans veckobrev skrev vi fel datum för besöket på Ungdomsmottagningen uppe på Gullmarsplan, rätt datum är måndag 16/10.

Vi kommer att gå enligt följande:

8c 9.30-10.30 Gustav följer med klassen

Här kommer information från ungdomsmottagningen till er vårdnadshavare:

Gullmarsplans ungdomsmottagning erbjuder alla elever i åk 8 som går i skolor i Skarpnäcks och Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområden ett studiebesök med information om ungdomsmottagningen.

Nu under hösten kommer ditt barn att få komma hit med sin klass. Under besöket får de se mottagningen och får information av en barnmorska och en kurator om vilken hjälp vi kan erbjuda här.

Ungdomsmottagningarnas uppdrag är att bland ungdomar främja en god och säker sexuell hälsa, stärka identitets- och personlighetsutveckling samt förebygga och tidigt upptäcka psykisk ohälsa och sociala problem.

Det finns ett 30-tal ungdomsmottagningar i Stockholms län. De riktar sig till ungdomar i åldern 12–22 år och bedrivs i samverkan mellan kommun och region Stockholm. På ungdomsmottagningarna jobbar barnmorskor, kuratorer och läkare. Vi som arbetar på ungdomsmottagningarna har tystnadsplikt samt anmälningsplikt.

Det är kostnadsfritt att besöka en ungdomsmottagning och alla ungdomar är välkomna oavsett var de bor.

På UMO.se finns kontaktuppgifter till alla ungdomsmottagningar. Där finns också bra information vid frågor om bland annat sex, hälsa och relationer.

Hälsningar från oss på Gullmarsplans Ungdomsmottagning!

Adress Gullmarsplan 15

För öppettider och kontaktuppgifter se: Umo.se

Vänliga hälsningar

Gustav och Victoria

Läxor

Kommande prov/inlämningsuppgifter

Vecka 41: prov om organisk kemi- tisdag s. 100 – 125 i boken. Mer information på Teams.

inlämningsuppgift Hkk (arbetas med under lektionen)

Vecka 42: prov i religion måndag 16/10

prov i matte onsdag 18/10 och torsdag 19/10