Fjärrundervisning för högstadiet hela vecka 10

Tisdagen 23 februari gick smittskyddsläkaren i Region Stockholm ut med nya rekommendationer. Det innebär att elever i årskurs 7–9 på högstadiet ska ha distans- eller fjärrundervisning (undervisas hemifrån av skolan) från 8 mars till och med 12 mars.
Utbildningsförvaltningen i Stockholm som Årstaskolan är en del av, följer denna rekommendation.

Sportlovet en risk för smittspridning

Under sportlovet vecka 9 träffar sannolikt många av våra elever släkt och/eller vänner utanför det närmaste hushållet. Därför är rekommendationen från smittskyddsläkaren att högstadieskolor ska bedriva distans- eller fjärrundervisning under vecka 10 för att bryta eventuella smittkedjor.

Vi kommer att följa rekommendationen om distansundervisning för högstadiet

Förberedelser pågår nu. De undantag som gällt tidigare för de elever som skolan identifierar är i behov av närundervisning kommer också att gälla framöver. Vi informerar de elever som ska ha närundervisning om detta.
Vår plan för delvis fjärrundervisning vecka 10 har varit att årskurs 7 skulle ha fjärrundervisning men Hem-och konsumentkunskap på plats i hemkunskapssalen. Detta utgår nu, även Hem- och konsumentkunskap fjärrundervisas vecka 10.

Fjärrundervisning innebär alltså att eleverna följer sitt ordinarie schema med sina ordinarie lärare.

Skollunch

Eftersom eleverna inte ska vara i skolan har de heller inte möjlighet att äta lunch här.
Elever kan dock hämta en matlåda vid matsalen, vid behov. Detta görs vid elevernas ordinarie lunchtid, så att de i övrigt kan följa sitt schema i fjärrundervisningen.
För att vi ska kunna beräkna antal vill vi att du som förälder meddelar rektor Kalle Enström kalle.enstrom@edu.stockholm.se i mejl senast fredag 26 februari klockan 11.00, om ditt barn har behov av att hämta matlåda.

Rekommendation från Region Stockholm

Stort tack för ert samarbete!

Vänligen, Kalle Enström – rektor

Vid frågor, kontakta mig på:

kalle.enstrom@edu.stockholm.se

eller