Hej! Vi vill berätta för er om ett av de sätt vi jobbar runt skollunchen, det som vi på skolan kallar Menyprojektet.
Här är ett utdrag ur Utbildningsförvaltningens riktlinjer för skollunchen:
”Stockholms kommunala skolor ska lära barn och elever att själva grundlägga en hälsosam livsstil och tydliggöra sambandet mellan goda matvanor, fysisk aktivitet och hälsa. Näringsriktiga, goda och välkomponerade måltider inom skolan, i kombination med rörelse under skoldagen, ger barn och elever goda förutsättningar för lärande. Måltiderna ska även grundlägga goda matvanor som är hållbara för miljön.”
Vi på skolan ser utmaningar i att möta både de långsiktiga hållbarhetsmålen för samhället, där matvanor och råvaror är viktiga beståndsdelar och att servera näringsriktig mat, samtidigt som eleverna ibland har ett motstånd mot för dem okända rätter och även blandade rätter som grytor och annat.
Menyprojektet är ett sätt att jobba med detta och kökspersonalen beskriver själva här:
Köket informerar
Hej vårdnadshavare och anhöriga!
Sedan våren 2021 har vi i skolmåltiden något som vi kallar menyprojektet. Om vi ska beskriva det väldigt kortfattat så handlar det om att vi tar en sammansatt maträtt och förvandlar den till en sorts buffé.
Mer i detalj så handlar det om skolans uppdrag och elevers förutsättningar.
Vi i köket har, precis som lärarna och övriga pedagoger, ett uppdrag att utföra. Utöver att maten ska vara näringsrik och säker så ska vi försöka ge barnen goda matvanor, både för planetens och deras egen framtida hälsas skull.
Vi vill dessutom givetvis medverka till att deras kulinariska horisonter vidgas, helt enkelt därför att det kommer göra deras liv så mycket roligare. Samtidigt så har alla barn med sig olika föreställningar om mat. En del har fått lära sig tidigt att smaka på nya saker och äter gladeligen allt från surströmming till mapo tofu, medan andra värjer sig mot allt som inte är happy meal.
Vi försöker jobba med det här genom det vi kallar för Menyprojektet.
Det vi gör en sådan dag är att vi bryter upp en vanlig maträtt i mindre beståndsdelar. Det kan till exempel vara en boeuf bourguignon där kött, sky, bacon och steklök serveras var för sig. Då kan varje gäst själv välja hur ”blandad” mat den vill och vågar äta.
Eller att vi serverar en slät soppa där barnen själva väljer vilka tillbehör som ska finnas med, eller om den ska fortsätta att vara helt slät (givetvis har vi sett till att den släta soppan innehåller allt sådant som gör att den är mättande och nyttig, men på barnets tallrik kommer det bara att synas en slät och ofarlig soppa).
Som extra tillbehör serverar vi dessutom lite olika smaksättare och garnityr som kanske inte alltid är barnens förstahandsalternativ. Det kan till exempel vara en dressing baserad på fisksås, färska örter eller rostade fröer.
Genom att jobba på det här sättet hoppas vi att vi successivt kan tänja på barnens gränser så mycket att de kommer hem till er och tjatar om att få mer fisksås till maten, eller att de klagar på att ni använder för lite lök!
Några dagar innan en Menydag brukar vi skicka ut information till den pedagogiska delen av personalen. Där beskriver vi lite hur upplägget kommer vara och vad som finns i buffen, så att de kan berätta vidare till eleverna.
Dessutom brukar vi försöka skicka med ett förslag på något att prata om, som hänger ihop med dagens mat. Ett sådant ämne kan till exempel vara ”varför kallar vi kossan för nöt när den ligger på tallriken?” Som vi alla vet så är ju ingen måltid komplett utan en god konversation.
Vår tanke är att dessa menydagar kommer att göras några gånger/termin. Senaste tillfället var vid Mickelsmäss, 29 september. Då fick eleverna bland annat stifta bekantskap med den här grönsaken:
Så nästa gång du ser att det står ”Menyprojektet” i matsedeln, fråga gärna ditt barn lite extra ingående hur maten smakade och vilka delar av buffen hen plockade av. Och glöm inte heller att fråga vad de diskuterade vid bordet!
Av praktiska skäl kan vi tyvärr endast servera den fullständiga buffen i stora matsalen på Årsta torg, för eleverna i F-6.
/Hälsningar från alla oss i köket på Årstaskolan
Kommande menyprojekt – Paella
I nästa menyprojekt tänkte vi lysa upp höstmörkret genom att servera en pyttipanna från soliga Spanien, paella!
Vid takeoff på buffen kommer vi placera lite väl valda grönsaker och skaldjur. När vi sen flyger över den varma delen börjar vi med buljongkokt ris som är smaksatt med saffran. Därefter passerar vi slantad korv*, stekt kyckling, vid den sista luftgropen lite grillad paprika och slutligen varm buljong att hälla över sin anrättning samtidigt som vi tar på oss säkerhetsbältena.
Vi går ner för landning vid aeropuerto accesorios fríos där vi erbjuder bland annat oliver, citron och vitlöksyoghurt.
Ordet paella kommer från det valencianska ordet för stekkärl. Historien bakom maträtten börjar med morerna, vilka var de första med att odla ris i Spanien. Från början tillagades riset ofta tillsammans med fisk och kryddor i sammanhang där många personer skulle äta samtidigt, ungefär som när vi lagar mat på Årstaskolan.
Dagens paella tros ha uppstått när arbetarna på risfälten bröt sitt arbete för att äta lunch. Ris fanns ju uppenbarligen nära till hands, och till det tillsatte man sånt som fanns i ens närhet som tex sniglar, lök, tomat och kaninkött. Vid särskilda tillfällen kunde det även slinka i ål och vattensork i pannan.
År 1840 var maträtten så populär att en spansk tidning började använda ordet paella som namn på maträtten i stället för att låta det vara ett ord för ovan nämnda stekkärl.
När ni sitter där och mumsar på er spanska pytt måste ni ju givetvis ha någonting att prata om också. Så varför inte ställa er frågan, varför saffran är så otroligt dyrt? Och vad ligger kilopriset på egentligen? Visste ni förresten att människor har bestraffats under medeltiden, både genom att bli brända på bål och bli levande begravda, för att ha förfalskat saffran?
Nytt den här gången är att vi satsar på att bli virala! Vi kommer be eleverna att försöka lägga upp så snygga tallrikar som möjligt. Den som vill kan sen få sin tallrik utlagd på skolans Instagram. På så sätt kan vi skapa intresse bland barnen samt ge er vårdnadshavare en inblick i matsalen.
Årstaskolans Instagram instagram.com/arstaskolan
Väl mött, på flygplatsen!