Veckobrev – vecka 11

iPad (halv klass)

Fredag:

Lekar (halv klass)

Vad kul att få ses igen efter sportlovet. Nu är vi i gång igen med skolarbetet efter ett skönt sportlov! Barnen har under veckan som varit jobbat hårt på lektionerna med både svenska och matematik.

Denna vecka kom Trulle, Trulsa och Maja på besök till klassen med bokstaven C. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll C. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på C. I iPad tränade barnen att beskriva en cirkusbild och skriva meningar till bilden. Hjälpfrågor till exempel: Var är bilden tagen? Vilka syns på bilden? Vad händer? Vi sjöng också om ”Champinjon” från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik har vi arbetat med addition på tallinjen i mattebok. Lektionens innehåll: att räkna addition med hjälp av en tallinje. Lektionens mål: att utföra beräkningar med naturliga tal vid addition, att använda tallinjen med säkerhet.

Vi tittade på filmer som handlar om var Stockholms vatten kommer ifrån, hur mycket vatten vi förbrukar, vart avloppet tar vägen, hur vatten renas. Syftet var att barnen fick möjlighet att utveckla medvetenhet om den egna vattenförbrukningen samt relationen med vattnet i vardagen:  Vi lär oss om vattnets kretslopp, reningsverk, vattenverk, om vad man kan göra hemma, den egna vattenförbrukningen, vatten i skolan, i sjöar som Mälaren och vattendrag i Östersjön. Meningen med detta var att eleven skulle bli ”vattenvän”, dvs bli miljömedveten samt vårt beroende av vatten. Vi har läst ”Droppe, En Vattensaga”.

I tisdags fick vi besök för andra gången av tv-kändisar Vattenmannen och Speed. De spelade, sjöng och dansade med barnen och pratade om vatten. De vill förmedla budskapet att vi måste vara rädda om vattnet. Barnen tyckte att det var rolig med showen.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Vatten

– Sång: ”Vatten H2O från Vattenmannen och Speed”, ”Tio kompisar” Gåspennan.

– Besök bibliotek

Påminnelse.

Onsdagen den 15/3 är det SKUTT (fortbildning för personal). Skoldagen avslutas 13.00. Efter 13.00 kommer det vara jourfritids med vikarier för de elever som har anmält barnomsorg. Observera att anmälan stängde den 1 mars.

Utvecklingssamtal

I samtalet närvarar både barn, målsman och jag. Samtalen sker fysisk eller via Teams, ert barn sitter med mig här i skolan.  Varje samtal tar ca 30 minuter. Barnet får chans att berätta om vad han/hon kan och lärt sig och annat som känns viktigt. Efter ca halva tiden får barnet ledig och vi vuxna pratar lite en egen stund ytterligare. Ni får förslag på tider, som jag hoppas ska passa. Boknings scheman finns i klassen.

Jag ser fram emot trevliga samtal!

Vi hälsar Tapi Ekström välkommen till vår klass. Han ersätter Sakariye.

Vi har fått uppgifter om att det är barn hemma med vattkoppor.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.11 onsdag den 15/3 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.18 tisdag den 2/5 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V.21 den 25/5 Årstafestivalen

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.16 torsdag den 20/4

V.19 torsdag den 11/5 är det dags för läsårets andra Enhetsråd och Skolråd. Enhetsrådet är kl.17.30–18.15 och Skolrådet är 18.30–19.30.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Tapi