Veckobrev – vecka 19

Fredag:

Matematik (halv klass)

Lekar (halv klass)

Vi har haft ännu en kort vecka men vad era fantastiska barn arbetat hårt med följande:

I svenska arbetade vi med meningar. Barnen skrev i iPad små korta meningar om sig själva och tränade på att använda stor bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken.

Vi har även börjat med berättande med hjälp av bilder. Barnen berättade sagor för varandra med hjälp av bilder. Syfte: barnen ska lära sig hur en saga år uppbyggd med inledning, handling och avslutning. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 2.

I matematik har vi arbetat med kommutativa lagen. Kommutativa lagen är den räknelag som beskriver att termer i addition kan byta plats utan att summan påverkas. Lektionens innehåll: att förstå additionens kommutativitet, förstärkning av talförståelse. Lektionens mål: att ha kunskaper om kommutativa lagen, att tillämpa kommutativa lagen.

Tema Hälsa. Vi fortsätter prata om vad som är nyttig respektive onyttig mat i kombination med rörelse. Vi tittade även på olika videos som ”Hopp hopp tv”, ”Hälsa på skolan”, ”Kompis med kroppen – Varför ska man äta frukt och grönsaker”.

Barnen tyckte det var väldigt roligt med Cirkuspiraterna ”Interaktiv sop-show om återvinning”.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Årstaskolans hälsomånad, Håll Sverige rent.

– Träna sånger.

Information

På fredag den 12/5 får varje barn ta med sig en leksak hemifrån som man får leka med inne under eftermiddagen. Tänk på att inte ta med något spel/elektronik.

Påminner om att fylla i lovanmälan för klämdagarna den 19/5 och 5/6.

Information om huvudlöss!

Huvudlössen har valt att göra ett besök på vår klass. På grund av det vill vi att ni föräldrar är uppmärksamma på det och undersöker era barn och luskamma.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V.21 torsdag den 25/5 Årstafestivalen, obligatorisk närvaro på kvällen.

V. 22 onsdag den 31/5 Friidrottsdag, med egen matsäck hemifrån.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.23 tisdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V. 23 onsdag den 7/6 Sommarutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån.

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.19 torsdag den 11/5 är det dags för läsårets andra Enhetsråd och Skolråd. Enhetsrådet är kl.17.30–18.15 och Skolrådet är 18.30–19.30.

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Tapi