Veckobrev – vecka 20

Kristi himmelsfärds dag

Fredag:

Klämdag. Fritids för anmälda

Vilken härlig lärorik vecka har gått med glada barn och massa roliga lekar på fritidshemmens dag! Vi har verkligen haft fullt upp så dagarna har rusat förbi.

I svenska fick barnen uppgift att skriva en saga på iPad. Syfte: barnen ska lära sig hur en saga är uppbyggd med inledning, handling och avslutning. De ska skriva en saga där samtliga delar finns med, samt skapa bilder till texten. Sagorna skrevs parvis. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 2

Astrid Lindgren tema: Vi pratade om vilka karaktärer de känner till. Därefter tittade vi på en film om hennes liv. Sedan barnen arbetade med Astrids olika karaktärer och tecknade. Barnen även beskrev om Pippi Långstrump egenskaper i iPad.

I matematik arbetade vi med subtraktionspar. Lektionens innehåll: att bilda subtraktionspar (till exempel 6–2 =4 och 6–4 =2). Lektionens mål: att använda subtraktionspar för att utföra beräkningar med naturliga tal vid huvudräkning. Även vi fortsatt arbeta med klockan med varierande undervisning som innehåller flera moment. Vi har hunnit gå igenom hel- och halvtimme samt kvart över och kvart i. Barnen fick se en video med fakta om hur klockan fungerar.

Tema Hälsa. Vi fortsätter prata om vad som är nyttig respektive onyttig mat i kombination med rörelse. Vi tittade även på olika videos som ”Hopp hopp tv”, ”Hälsa på skolan”, ”Kompis med kroppen – Varför ska man äta frukt och grönsaker”.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Årstaskolans hälsomånad, Astrid Lindgren.

– Träna sånger.

Påminner om att fylla i lovanmälan för klämdagen den 5/6.

Information om huvudlöss!

Huvudlössen har valt att göra flera besök på vår klass. På grund av det vill vi att ni föräldrar är uppmärksamma på det och undersöker era barn och luskamma.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V.21torsdag den 25/5 Årstafestivalen, obligatorisk närvaro på kvällen.

V.22 onsdag den 31/5 Friidrottsdag, med egen matsäck hemifrån.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.23 tisdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V.23 onsdag den 7/6 Sommarutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån.

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Tapi