Veckobrev – vecka 21

Årstafestivalen

Fredag:

Matematik (halv klass)

Det har varit en lite kortare men intensiv vecka! I svenska fick barnen fortsätta med uppgift att skriva en saga på iPad. Syfte: barnen ska lära sig hur en saga är uppbyggd med inledning, handling och avslutning. De ska skriva en saga där samtliga delar finns med, samt skapa bilder till texten. Sagorna skrevs parvis. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 2.

I matematik arbetade vi med ”Sambandet mellan addition och subtraktion”. Lektionens innehåll: eleven lär sig bilda ”räkne familjer” det vill säga 2 kommutativa additioner och motsvarande subtraktioner. Lektionens mål: att uttrycka kunskaper om sambanden mellan de olika räknesätten addition och subtraktion.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Årstaskolans hälsomånad, Astrid Lindgren.

– Träna sånger.

– Dans

Information

Camilla Löv kommer att vara klasslärare i årskurs 1A och Tobias Dackenberg fritidspedagog. I onsdags var Camilla på besök i klassen.

Denna vecka (tisdag och onsdag) hade vi inskolning för blivande förskoleklass, alltså för de som börjar till hösten.

Årstafestivalen

Torsdag den 25/5 är det återigen dags för Årstafestivalen. Den håller på mellan kl. 16.00-18.30. Det är obligatorisk närvaro för alla elever. Man får chans att prova på olika aktiviteter runt om på skolgården, se uppträdanden på scenen och köpa fika eller korv. En grupp från vår klass 0A ska uppträdda. Även alla förskoleklasser ska dela rosor till åk9. Detta sker i början av Årstafestivalen. Passa på att delta i evenemangets alla festligheter och alla föräldrar, släktingar, kompisar är välkomna.

Det är viktigt att ni kommer och prickar av ert barn på närvarolistorna som finns vid respektive enhets aktivitetsstationer på skolgården.

Vecka 23 torsdag den 8/6 är iPad-visning: Föräldrar är välkomna till barnens iPad-visning. Vi sitter inne i klassrummet dropp -in mellan kl. 15.00-17.00. har ni en iPad eller Iphone själva så går det att air droppa till er enhet (device).

Skolavslutningen

Fredag den 13/6 startar vi som vanligt kl. 08.15-09.00 då tänker vi ha en avslutning i klassrummet. Vill ni föräldrar närvara och har möjlighet så är ni välkomna att vara med i klassrummet där vi delar ut terminsintyg, barnen sjunger några sånger, mm.

Vi ser fram emot att hela skolan ska ha en gemensam skolavslutning. Vi går tillsammans ut på gården för att gemensamt avsluta läsåret med övriga skolan kl.09.00. Rektorn håller tal bland annat. Vill ni även vara med på skolgården kommer ni att stå utanför de markerade gränserna för klasserna. Ni kommer alltså inte kunna stå tillsammans med ert barn där.

Därefter är det fritids för de barn som ska vara kvar.

Påminner om att fylla i lovanmälan för klämdagen den 5/6.

Information om huvudlöss!

Huvudlössen har valt att göra flera besök på vår klass. På grund av det vill vi att ni föräldrar är uppmärksamma på det och undersöker era barn och luskamma.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.21torsdag den 25/5 Årstafestivalen, obligatorisk närvaro på kvällen.

V.22 onsdag den 31/5 Friidrottsdag, med egen matsäck hemifrån.

V.22 fredag den 2/6 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, matsäck från skolan, men barnen tar låda och vattenflaska hemifrån. Det blir polarklämmor, frukt och dricka från skolan.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.23 tisdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V.23 onsdag den 7/6 Sommarutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån.

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Tapi