Veckobrev – vecka 22

Tisdag:

Bild (halv klass)

Onsdag:

Friidrottsdag vi ska till Kärrtorps IP. Alla barn har med sig en egen matsäck, bestick och vattenflaska i en ryggsäck hemifrån. Bekväma kläder och gymnastikskor rekommenderas. Vi är tillbaka på skolan innan mellanmål.

Torsdag:

iPad (halv klass)

Fredag:

Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, matsäck från skolan, men barnen tar tom låda och vattenflaska hemifrån. Det blir polarklämmor, frukt och dricka från skolan. Om ni vill ta någon annan mat hemifrån går det också bra.

Vilken vecka! Den här veckan har barnen jobbat flitigt!

Vi har verkligen haft fullt upp så maj månad springer ifrån oss, vi har inte många skoldagar kvar här i förskoleklassen.

I svenska fick barnen fortsätta med uppgift att skriva en saga på iPad. Syfte: barnen ska lära sig hur en saga är uppbyggd med inledning, handling och avslutning. De ska skriva en saga där samtliga delar finns med, samt skapa bilder till texten. Sagorna skrevs parvis. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 3.

Vi började även läsa lätta böcker parvis och recensera för varandra.

I matematik arbetade vi med ”Subtrahera och kontrollera”. Lektionens innehåll: Sambandet mellan addition och subtraktion, subtraktion kan kontrolleras med hjälp av addition. Lektionens mål: att uttrycka kunskaper om sambanden mellan de olika räknesätten addition och subtraktion. Vi arbetade även med ”Helhet och delar”. Syfte: Barnen ska få förståelse för del av helhet. De ska förstå halv, tredjedel och fjärdedel och att de fyra fjärdedelarna och en hel är lika mycket.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Årstaskolans hälsomånad.

– Träna sånger.

– Dans

Information

Camilla Löv kommer att vara klasslärare i årskurs 1A och Tobias Dackenberg fritidspedagog. I onsdags var Camilla på besök i klassen.

I tisdag hade vi inskolning för blivande förskoleklass, alltså för de som börjar till hösten.

Vecka 23 torsdag den 8/6 är iPad-visning: Föräldrar är välkomna till barnens iPad-visning. Vi sitter inne i klassrummet dropp -in mellan kl. 15.00-17.00. har ni en iPad eller Iphone själva så går det att air droppa till er device. (Enhet)

Skolavslutningen

Fredag den 13/6 startar vi som vanligt kl. 08.15-09.00 då tänker vi ha en avslutning i klassrummet. Vill ni föräldrar närvara och har möjlighet så är ni välkomna att vara med i klassrummet, där vi delar ut terminsintyg, barnen sjunger några sånger, mm.

Vi ser fram emot att hela skolan ska ha en gemensam skolavslutning. Vi går tillsammans ut på gården för att gemensamt avsluta läsåret med övriga skolan kl.09.00. Rektorn håller tal bland annat. Vill ni även vara med på skolgården kommer ni att stå utanför de markerade gränserna för klasserna. Ni kommer alltså inte kunna stå tillsammans med ert barn där.

Därefter är det fritids för de barn som ska vara kvar.

Information om huvudlöss!

Huvudlössen har valt att göra flera besök på vår klass. På grund av det vill vi att ni föräldrar är uppmärksamma på det och undersöker era barn och luskamma.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.22 onsdag den 31/5 Friidrottsdag, med egen matsäck hemifrån.

V.22 fredag den 2/6 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, matsäck från skolan, men barnen tar låda och vattenflaska hemifrån. Det blir polarklämmor, frukt och dricka från skolan.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.23 tisdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V.23 onsdag den 7/6 Sommarutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån.

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Tapi