Veckobrev – vecka 24

Svenska (halv klass)

Tisdag:

Läsårets sista dag.

Här kommer läsårets sista veckobrev. Tänk, nu är det inte långt kvar till skolavslutning. Vi kan se tillbaka på två fantastiska terminer tillsammans med era barn. Vi är jätteglada att vi fick möjlighet att arbeta med så fina barn. Era barn har gjort ett fantastiskt arbete under detta läsår.

I svenska arbetade vi med att öva på att fylla i korsord. Korsord för barn är roligt och lärorikt. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 3.

I matematik arbetade vi med ”Subtraktion med tre termer”. Lektionens mål: Att använda subtraktion för att utföra beräkningar med tre termer vid huvudräkning.

Det blev en lyckad utflykt till Alby gård (Tyresö) där vi tittade på djur och lekte. Vi hade strålande väder. Det var svettiga, glada men trötta barn, som återvände hem.

Under veckan arbetade vi även med:

– Träna sånger.

– Dans

Information

I torsdag fick vi besök av skolsköterska Therese Haraldsson, hon önskade oss en trevlig sommar samt gav viktig information om barns rättigheter och vuxnas skyldigheter. Alla barn fick med sig ett BRIS-kort hem.

Elevhälsoteamet (EHT) kommer till klasserna och hälsar glad sommar

Eleverna får viktig information om barns rättigheter och vuxnas skyldigheter och får med sig ett BRIS-kort hem.

BRIS finns även för vuxna

Bris vuxentelefon om barn: 077 150 50 50

Stödlinje för idrottsledare: 077 440 00 42

Stöd på arabiska: 077 448 09 00

Stöd på ukrainska: 020 48 48 48

EHT vill passa på att önska alla familjer en fin sommar!

Therese Haraldsson

Skolsköterska

Årstaskolan

Hjälmarsvägen 16

Mobiltelefon: 0761246209

Telefon skolan: 08-508 462 00

E-post: therese.haraldsson@edu.stockholm.se

Skolavslutningen

Tisdag den 13/6 startar vi som vanligt kl. 08.15-09.00 då tänker vi ha en avslutning i klassrummet. Vill ni föräldrar närvara och har möjlighet så är ni välkomna att vara med i klassrummet, där vi delar ut terminsintyg, barnen sjunger några sånger, mm.

Vi ser fram emot att hela skolan ska ha en gemensam skolavslutning. Vi går tillsammans ut på gården för att gemensamt avsluta läsåret med övriga skolan kl.09.00. Rektorn håller tal bland annat. Vill ni även vara med på skolgården kommer ni att stå utanför de markerade gränserna för klasserna. Ni kommer alltså inte kunna stå tillsammans med ert barn där.

Därefter är det fritids för de barn som ska vara kvar.

Övrigt:

Nu kan ni hjälpa oss att städa ur barnens hyllor i hallen. Viktigt att alla tömmer sin plats i hallen, senast måndag den 12/6 och endast lämnar en kasse med extrakläder om man kommer att vara på fritids. Barnen som ska vara på sommarfritids kommer att ha sina saker i sin ryggsäck (badkläder, handduk, solkräm, vattenflaska och extrakläder).

Vi vill att barnen tar med sig en tom kasse till skolan på måndag.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Tack för det här fantastiska läsåret!

Ett stort tack till alla fina barn och alla trevliga föräldrar för ett gott samarbete. Vi vill önska er en skön och härlig sommar.

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Tapi