Veckobrev – vecka 8

Utevistelse

Matematik (halv klass)

Tisdag:

Vatten mannen och Speed kommer till Tegelbo, Årstaskolan.

Tema: Vatten

Bild (halv klass)

Onsdag:

iPad (halv klass)

Rörelse (halv klass)

Torsdag:

iPad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Fredag:

Friluftsdag hela Tegelbo

Det är en fantastiskt härlig klass att arbeta med och varje dag bjuder på många härliga stunder! Denna vecka Trulle, Trulsa och Maja kom på besök till klassen med bokstaven Y. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll Y. Därefter har barnen fått berätta och skriva på Ipad om vilken yrke de skulle vilja arbeta i framtiden. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på Y. Vi sjöng också om X, Y, Z från Majas alfabetssånger och tittade på Livet i bokstavslandet, Bästa bokstaven och korta videor om några barns berättelse om deras drömyrke.

I matematik arbetade vi med Dubbelt och hälften. Syfte: träna på och automatisera dubbelt och hälften i talområdet 0–10, barnen ska förstå begreppet dubbelt och hälften. Vi tittade även på Katten, musen, tiotusen.

Den här veckan har vi genomfört flera experiment. Vi fyllde en ballong med vatten och ställde in den i frysen tills den är helt genomfrusen. Det är ett roligt experiment där barn tittar lite närmare på hur is reagerar i kontakt med salt och karamellfärg. Eleverna undersökte även varför flyter en del föremål medan andra sjunker i vatten?

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Vatten

– Sång: ”Vatten H2O från Vattenmannen och Speed”, ”På tal om ordning” Gåspennan.

Information

På onsdag och torsdag den 22 – 23/2 önskar vi att barnen tar med sig ett eget gosedjur hemifrån som de sedan får arbeta med på iPadlektionen samt rita av det. Tänk på att gosedjuret inte är större än ryggsäcken rymmer. Om någon råkar glömma att ta med sig så vi kan låna ut.

Fredag den 24/2 är det friluftsdag på hela Tegelbo. Barnen kommer då att kunna välja på att åka skridskor på Zinkensdamms IP eller leka i Drakenbergsparkens parklek. Alla kommer gemensamt att äta lunch som skolan står för i parken.

Barnen behöver ha varma kläder efter väder då vi kommer att vara ute hela dagen. Vi kommer åka strax efter skolstart och är tillbaka senast kl. 13.30.

Utvecklingssamtal

Utvecklingssamtal kommer att ske efter sportlovet. I samtalet närvarar både barn, målsman och jag. Samtalen sker fysisk eller via Teams. För er som vill ta samtalet per telefon ert barn sitter med mig här i skolan.  Varje samtal tar ca 30 minuter. Barnet får chans att berätta om vad han/hon kan och lärt sig och annat som känns viktigt. Efter ca halva tiden får barnet ledig och vi vuxna pratar lite en egen stund ytterligare.

Ni får förslag på tider, som jag hoppas ska passa. Boknings scheman finns i klassen.

Jag ser fram emot trevliga samtal!

Påminner om att tisdag den 21/2 är jourfritids från kl. 13.00 på grund av SKUTT/Stormöte.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.8 tisdag den 21/2 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.8 fredag den 24/2 Vinterfriluftsdag.

V.9 Sportlov 27–28/2 och 1–3/3.

V.11 onsdag den 15/3 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.18 tisdag den 2/5 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V. 21 den 25/5 Årstafestivalen

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

1. 10 torsdag den 9/3 är det dags för läsårets första Enhetsråd och Skolråd. Enhetsrådet är kl.17.30–18.15 och Skolrådet är 18.30–19.30.

V.16 torsdag den 20/4

V.19 torsdag den 11/5 är det dags för läsårets andra Enhetsråd och Skolråd. Enhetsrådet är kl.17.30–18.15 och Skolrådet är 18.30–19.30.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna och Ulf