Veckobrev – vecka 12

Måndag:

Utevistelse

Idrott (halv klass) röd grupp (1). Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

iPad (halv klass)

Tisdag:

iPad (halv klass)

Bild (halv klass)

Onsdag:

Tema: Teknik (halv klass)

Musik (halv klass)

Blandade aktiviteter

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Blandade aktiviteter

Vilken fantastisk vecka vi har haft! Denna vecka kom Trulle, Trulsa och Maja på besök till klassen med bokstaven U. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll U. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på U. I iPad tränade barnen att skriva meningar och faktatexter om ugglor. Vi sjöng också om ”Ulmus Glabra på latin (Alm)” från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik arbetade vi med ”Subtraktionspar”. Lektionens innehåll: att bilda subtraktionspar (till exempel 6–2=4 och 6–4=2), fördjupning av talbegreppet. Lektionens mål: att använda subtraktionspar för att utföra beräkningar med naturliga tal vid huvudräkning.

Vi tittade på filmer som handlar om var Stockholms vatten kommer ifrån, hur mycket vatten vi förbrukar, vart avloppet tar vägen, hur vatten renas. Syftet var att barnen får möjlighet att utveckla medvetenhet om den egna vattenförbrukningen samt relationen med vattnet i vardagen: Vi lär oss om vattnets kretslopp, reningsverk, vattenverk, om vad man kan göra hemma, den egna vattenförbrukningen, vatten i skolan, i sjöar som Mälaren och vattendrag i Östersjön. Meningen med detta var att eleven skulle bli ”vattenvän”, dvs bli miljömedveten samt vårt beroende av vatten. Barnen tilldelades ett diplom för det fantastiskt arbete de har gjort.

Vi har fortsatt arbeta med barns inflytande och arbetsro i klassrummet, använde ”tystfigurer” och skolans/klassens ordningsregler.

Under veckan arbetade vi även med:

– Bild

– Dans

– Sång: ”Stopp Min Kropp”, ”Tio kompisar” Gåspennan.

– Musik

– Tema: Vatten

– Stopp min kropp vecka.

Information

Torsdag den 21/3 kommer vi att uppmärksamma Down Syndrom-dagen ”Rockar sockorna”. Om man vill får barnen komma med olika strumpor på fötterna.

Alla barn på Tegelbo kommer att bära västar, klass 0A gröna västar, 0B gula västar och 0C rosa västar. Detta var ett önskemål från enhetsrådet för att öka tryggheten ute på skolgården.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V. 15 torsdag den 11 april APT-möte, skolan stänger kl. 15.45

V. 20 torsdag den 16 maj APT-möte, skolan stänger kl. 15.45

Viktiga tider under vårtermin 2024:

V. 14 Påsklov

V. 16 onsdag 17/4 Vattenresa, Skansen

V. 21 torsdag den 23/5 Årstafestivalen

V. 22 torsdag den 30/5 Friidrottsdag

V. 24 onsdag den 12/6 Skolavslutning

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Awet