Veckobrev – vecka 15

Måndag:

Utevistelse

Idrott (halv klass) röd grupp (1). Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

iPad (halv klass)

Tisdag:

iPad (halv klass)

Bild (halv klass)

Onsdag:

Tema: vår (halv klass)

Musik (halv klass)

Blandade aktiviteter

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Veckans bokstav

Påsklov nästa vecka! Det har varit ett riktigt aprilväder men vi hoppas på värme, sol och vår så ha nu en riktigt fin påskhelg.

Denna vecka Trulle, Trulsa och Maja kom på besök till klassen med bokstaven P. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll P. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på P. I iPad tränade barnen att skriva meningar om påsken. Vi sjöng också om blomma Pion från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik arbetade vi med att subtrahera och kontrollera. Lektionens innehåll: sambandet mellan addition och subtraktion, subtraktion kan kontrolleras med hjälp av addition. Lektionens mål: att uttrycka kunskaper om sambanden mellan de olika räknesätten addition och subtraktion.

Vi har gjort påskpyssla med påskkort och målade askar. Vi har samtalat om varför vi firar påsk, olika traditioner och har tittat på film om varför vi firar påsk.

Vi har fortsatt arbeta med barns inflytande och arbetsro i klassrummet, använde ”tystfigurer” och skolans/klassens ordningsregler.

Under veckan arbetade vi även med:

– Bild

– Dans

– Musik

– Tema: Påsk pyssel

Information om huvudlöss!

Huvudlössen är på besök på vår klass. På grund av det vill vi att ni föräldrar är uppmärksamma på det och undersöker era barn och luskamma.

Vecka 14 är det påsklov och skolan är stängd men fritids öppet som vanligt för er som har fritids och anmält ert barn. Skolan startar igen måndag den 8/4 kl. 08.15.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V. 15 torsdag den 11 april APT-möte, skolan stänger kl. 15.45

V. 20 torsdag den 16 maj APT-möte, skolan stänger kl. 15.45

Viktiga tider under vårtermin 2024:

V. 14 Påsklov

V. 16 onsdag 17/4 Vattenresa, Skansen

V. 21 torsdag den 23/5 Årstafestivalen

V. 22 torsdag den 30/5 Friidrottsdag

V. 22 torsdag den 31/5 utflykt till Tekniska museet

V. 23 tisdag den 4/6 hela Tegelbo har aktiviteter på Årstaliden

V. 24 onsdag den 12/6 Skolavslutning

Nu önskar vi er alla en riktigt skön påskhelg och påsklov!

Carol, Marianna, Ulf och Awet