Veckobrev – vecka 16

Måndag:

Utevistelse

Idrott (halv klass) grön grupp (2). Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

iPad (halv klass)

Tisdag:

iPad (halv klass)

Bild (halv klass)

Onsdag:

Vattenresa, Skansen. Vi åker direkt på morgonen till Baltic Sea science center. Det är viktig att alla barn ska vara här i skolan senast kl.08.00. Vi kommer att vara tillbaka till skolan till lunch.

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Blandade aktiviteter

Så roligt att vara tillbaka och träffas igen efter påsklovet. Hoppas att ni har haft det bra. Denna vecka har varit en riktig intensiv och härlig vecka!

Denna vecka kom Trulle, Trulsa och Maja på besök till klassen med bokstaven Ö. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll Ö. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på Ö. I iPad tränade barnen att skriva meningar och faktatexter om ”Ödlor” Vi sjöng om blomma ”Ögonljus” från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matte har vi arbetat med ett nytt spännande område; geometri, tredimensionella former. Syftet är att barnen känner igen geometriska tredimensionella former. Vi började genom att prata om de olika formerna kub, klot, rätblock, cylinder, kon, pyramid. Barnen fick beskriva, jämföra och berätta om likheter och skillnader mellan formerna.

Efter det laborerade barnen med de tredimensionella geometriska former, vilket leder till en förståelse för hur de olika formerna ser ut, ska benämnas och hur de kan användas.

Denna vecka har vi haft teknikvecka i klassen. Vi började med en introduktionsfilm om vad teknik kan vara, sedan fick barnen ge förslag på teknik som de kan hitta i klassrummet. Vi kom fram till att vi har massor med tekniska lösningar i vår omgivning, och barnen kom med många kloka idéer.

Vi hade även teknik i fokus om hur kan toan spola och vad händer i toan? På slutet fick barnen rita av den innersta processen av en spolande toalett.

Under veckan arbetade vi även med:

– Bild

– Dans

– Musik

– Tema: Teknik

Information

Vattenresa, Skansen. Onsdag den 17/4 åker vi direkt på morgonen till Baltic Sea science center, som ligger inne på Skansen. Där vi får en guidad visning som heter Vattenresan. Vi kommer att behöva åka vid kl.08.00. Så det är viktig att alla barn ska vara här i skolan senast kl.08.00. Vi kommer att vara tillbaka till skolan till lunch.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V. 20 torsdag den 16 maj APT-möte, skolan stänger kl. 15.45

Viktiga tider under vårtermin 2024:

V. 16 onsdag 17/4 Vattenresa, Skansen

V. 21 torsdag den 23/5 Årstafestivalen

V. 22 torsdag den 30/5 Friidrottsdag, matsäck från skolan, men barnen tar en tomt matlådan och vattenflaska hemifrån.

V. 22 fredag den 31/5 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, egen matsäck hemifrån.

V. 23 tisdag den 4/6 hela Tegelbo har aktiviteter på Årstaliden

V.23 torsdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V. 24 onsdag den 12/6 Skolavslutning

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Awet