Veckobrev – vecka 18

Måndag:

Utevistelse

Idrott (halv klass) grön grupp (2). Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

iPad (halv klass)

Tisdag:

iPad (halv klass)

Bild (halv klass)

Onsdag:

Första maj

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Blandade aktiviteter

Vilken härlig vecka har vi haft tillsammans. Denna vecka kom Trulle Trulsa och Maja på besök till klassen med bokstaven Q. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll Q. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på Q. Vi sjöng om Q från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I svenska fick barnen uppgift att beskriva en bild skriftligt på iPad. Hjälpfrågor var till exempel: Vad du kan höra, lukta, känna på bilden? Vilken känsla får du av bilden? Var är bilden tagen? Vilka syns på bilden? Vad händer?

Vi har även börjat med berättande med hjälp av bilder. Barnen berättade sagor för varandra med hjälp av bilder. Syfte: barnen ska lära sig hur en saga år uppbyggd med inledning, handling och avslutning.

I matematik arbetade vi ”Dubbel och hälften”. Lektionens mål: att förstå och använda enkla proportionella samband till exempel dubbelt och hälften.

Tema Hälsa. Vi pratade om vad som är nyttig respektive onyttig mat i kombination med rörelse. Vi tittade även på olika videos som ”Hopp hopp tv”, ”Hälsa på skolan”, ”Kompis med kroppen – Varför ska man äta frukt och grönsaker”.

Vi hade ”Håll Sverige rent” tema hela veckan. I onsdag hade vi skräpplockardag i närområdet hela Tegelbo.

Under veckan arbetade vi även med:

– Bild

– Dans

– Musik

– Tema: Årstaskolans hälsomånad, Håll Sverige rent.

Information

Torsdag den 2/5 och fredag den 3/5 blir lågstadiets traditionsenliga bandyturnering på skolan från kl. 13.00. Så alla barn som har anmält sig, kommer att få en lagtillhörighet. Barnen som inte spelar ska heja på kompisar.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V. 20 torsdag den 16 maj APT-möte, skolan stänger kl. 15.45

Viktiga tider under vårtermin 2024:

V.19 torsdag den 9/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V. 21 torsdag den 23/5 Årstafestivalen, obligatorisk närvaro på kvällen.

V. 22 torsdag den 30/5 Friidrottsdag, matsäck från skolan, men barnen tar med en tomt matlådan och vattenflaska hemifrån.

V. 22 fredag den 31/5 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, egen matsäck hemifrån.

V. 23 tisdag den 4/6 hela Tegelbo har aktiviteter på Årstaliden

V.23 torsdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V. 24 onsdag den 12/6 Skolavslutning

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Awet