Veckobrev – vecka 19

Måndag:

Utevistelse

Idrott (halv klass) röd grupp (1). Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

iPad (halv klass)

Tisdag:

iPad (halv klass)

Bild (halv klass)

Onsdag:

Tema: Astrid Lindgren, Skolans hälsomånad

Matematik (halv klass)

Torsdag:

Kristi himmelsfärds dag

Fritids för anmälda

Vi har haft en kort vecka men vad era fantastiska barn arbetat hårt med följande: I svenska arbetade vi med meningar. Barnen skrev i iPad små korta meningar om sig själva och tränade på att använda stor bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 2.

I matematik fortsatte vi arbeta med klockan med varierande undervisning som innehåller flera moment. Vi har hunnit gå igenom hel- och halvtimme samt kvart över och kvart i. Barnen fick se en video med fakta om hur klockan fungerar. Även arbetade vi med siffror och antal 0–100. Vi tittade på Livet i mattelandet.

Tema Hälsa. Vi fortsatte prata om vad som är nyttig respektive onyttig mat i kombination med rörelse. Vi tittade även på olika videos som ”Hopp hopp tv”, ”Hälsa på skolan”, ”Kompis med kroppen – Varför ska man äta frukt och grönsaker”.

Vi har uppmärksammat, pratat och tittat på film om varför vi firar valborg och första maj.

Vi fick besök av polisen på Tegelbo. De svarade på alla barns frågor och fick barnen titta på polisbilen och utrusning som poliserna hade med sig.

Under veckan arbetade vi även med:

– Bild

– Dans

– Musik

– Tema: Årstaskolans hälsomånad, vår

– Träna sånger

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V. 20 torsdag den 16 maj APT-möte, skolan stänger kl. 15.45

Viktiga tider under vårtermin 2024:

V.19 torsdag den 9/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V. 21 torsdag den 23/5 Årstafestivalen, obligatorisk närvaro på kvällen.

V. 22 torsdag den 30/5 Friidrottsdag, matsäck från skolan, men barnen tar med en tomt matlådan och vattenflaska hemifrån.

V. 22 fredag den 31/5 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, egen matsäck hemifrån.

V. 23 tisdag den 4/6 hela Tegelbo har aktiviteter på Årstaliden

V.23 torsdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V. 24 onsdag den 12/6 Skolavslutning

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Awet