V. 16, Blåvingarna, 2B

Vi fick en solig dag till vår utflykt till polismuseet. Dessutom fick vi träffa två livs levande poliser. Idag fick vi besök av Charlotte som jobbat med rymden. Så spännande!

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

SV: Återberättande text

NO: Vad flyter och sjunker egentligen?

SO: Yrken

Utvecklingssamtal

Måndag och tisdag är det utvecklingssamtal. Vi sitter i rummet mitt emot köket (där vi satt förra gången). Välkomna!

Årstaskolans hälsomånad 22 april-23 maj

Att vi behöver röra på oss vet väl alla? Tisdagen 22 april startar Årstaskolans hälsomånad och den pågår fram till Årstafestivalen torsdag 23 maj. En månad där vi sätter lite extra fokus på vår hälsa och rörelse. Vi ska försöka fundera och lära oss mer om hur man kan tänka kring hälsa, kost, sömn, rörelse mm. För mer tips och annan info besök hälsomånadens blogg där ni hittar utmaningslappar, tips och idéer.  https://klass.arstaskolan.se/halsomanad/

Utmaningen

På hälsomånadens blogg hittar du den utmaning alla barn får, den kommer också delas ut i pappersform i skolan. Häng upp den på kylskåpet hemma och försök hjälpas åt att fylla i den. En utmaning som syftar till att röra på sig mer, att försöka närma oss de rekommenderade 60 minuterna per dag. Fyller man i minst 12 aktiviteter under de veckor hälsomånaden pågår kommer man kunna delta i en utlottning av priser, där man kan vinna en liten belöning för sin insats. Det ska vara aktiviteter där man fysiskt anstränger sig, har man fotbollsträning kan man fylla i den, går man ut och promenerar en långpromenad i skogen kan man skriva in det osv. Prisutdelning kommer att ske på Årstafestivalen. Mer info hittar du på lappen som barnen fått med i sin läxmapp.

Klämdag 10 maj

Ingen skola fredag 10/5. Anmäl om du vill att ditt barn ska gå på fritids då. Sista anmälningsdag 23/4.

Veckans grej of the day

Kall glädje

Vecka 17:

Måndag:

Tisdag:

Utvecklingssamtal

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Onsdag:

Vikarie (Elin rättar nationella prov)

Torsdag:

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Läxa till skolan. Kapitel 24 ska vara läst. (på grund av vikarie tisdag, onsdag)

Läxa hem. Läs kapitel 25.

Fredag:

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

22—23/4 – Utvecklingssamtal 2B

22/4 – Hälsomånaden startar

1/5 – LOV

9—10/5 – LOV

15/5 – Öppet hus/vernissage, alla klasser, föräldrar välkomna, 8.00—8.20

16/5 – APT. Fritids stänger kl. 15.45

22/5 – Spökbelöning, hemlig utflykt 2B

23/5 – Årstafestivalen klockan 16.00—18.30 (obligatoriskt)

24/5 – Sovmorgon. Skolan börjar klockan 9.30 (fritids öppet som vanligt)

29/5 – Friidrottsdag 2B