Ekorrarnas veckobrev vecka 10

Under veckan har vi:

• övat på Veckans bokstav; Yy på olika sätt i våra arbetsböcker, spårat bokstaven, läst en Yy dikt samt skrivit ord kopplat till denna samt gått igenom hemläxan under svenska lektionerna.
  • haft NO då vi fortsatt att arbeta med näringskedjor och gjort en ny liknande bilduppgift som tidigare i koppling till detta (bild nedan)
  • haft SO då vi uppmärksammat internationella kvinnodagen genom samtal, filmklipp och genom att teckna en bild av en kvinnlig person som betyder/betytt mycket för en (bild nedan)
  • haft bild då barnen fick ett ord och tecknade den association de fick av detta, ordet var ”vår” (bild nedan)
  • haft idrott
  • övat vidare på tiotals övergångar med olika tal samt på tallinjen samt jobbat med problemlösnings uppgifter (läsa uppgift, lösa och rita hur du tänker) under matematik lektionerna. Vi har även gått igenom hemläxan.
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi nu läst klart boken om ”Dillsta ligan konstkuppen” och nu lyssnat på två sagor ur berättelser ur böckerna ”Livet enligt Dunne” (Lagercrantz, Eriksson)
  • haft musik då vi repeterat bl.a sången om näringskedjor, en gemenskapslåt om klassen, en vänskapssång samt rört oss till musik där vi härmat olika rörelser
  • haft många rörelsepauser

Utvecklingssamtal vecka 16

Under vecka 16, tisdagen den 16/4 samt torsdagen den 18/4 kommer vi att ha utvecklingssamtal. Närmare information om tider och när ditt barn har samtal kommer att informeras om framöver.

Läsläxan

Barnen har fått hem läxmappen. Läsläxan är kapitel 17. Läs ur läsläxan gärna litet varje dag. Läxmappen tas åter tillbaka till skolan nästa onsdag. Kom även ihåg att fylla i läxhäftet kopplat till kapitel 17. Lycka till 😊

Extra läxa – ordkort

Barnen har fått ordkort med sig hem för att läsa och öva in dessa ord som ordbilder. Öva gärna på dem varje dag så att barnen sedan kan se ordbilden istället för att behöva ljuda sig fram. Förslagsvis kan ni klippa ut korten! Nästkommande vecka får barnen nya ord att öva på.

Morgonrutiner: rättelse incheckning                                                                                        Fritids är nu utomhus igen på morgonen (se skylt på dörren samt tidigare inlägg om detta) från ca 7.30 och går därefter upp till Norrgården kl.7.50. Incheckning sker uppe i köket kl.7.50.

Grej of the day
Grej of the day (GOTD) är mini lektioner som innehåller en ledtråd, faktadel och olika kopplingar till ämnet i fråga.  Lektionerna kan handla om platser, personer, saker eller händelser. Syftet är att väcka nyfikenhet på ett lustfyllt sätt samt öka elevernas allmänbildning. Nästa veckas GOTD ledtråd är: ”gnagare med lurvig svans”. Gissa vad ni tror det kan vara tillsammans med ert barn så avslöjas svaret nästa fredag den 15/3.

Kom ihåg vecka 11

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.10-13.55 Stormöte, skolan slutar kl. 13.00. Jourfritids.  Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska. Inlämning av läsläxan/uppläsning av övade ordkort på skolan.

Torsdag 8.00-13.55

Fredag 8.00-13.20 GOTD, Ta hem läxmappen.

Trevligt helg;

Julia och Flisan