Ekorrarnas veckobrev vecka 11

Hej

Under veckan har vi:

• övat på Veckans bokstav; Gg på olika sätt i våra arbetsböcker, spårat bokstaven, läst en Gg dikt samt skrivit ord kopplat till denna samt gått igenom hemläxan under svenska lektionerna.
  • haft NO då vi arbetat med hur olika djur övervintrar och gjort en bilduppgift i koppling till detta
  • haft SO då vi lyssnat och lärt oss om samiska sagor, myter och sägner.
  • haft bild då barnen fick en How to draw uppgift att teckna tussilagon (bild nedan)
  • haft idrott
  • övat vidare på problemlösnings uppgifter samt matematiska metoder under matematik lektionerna.
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då barnen bl.a lyssnat på olika klassiska sagor.
  • haft musik då vi sjöng några sånger och lärde oss om grundläggande musikaliska begrepp; puls och tempo, klang och dynamik från programmet Dock´n´roll samt rört oss till musik där vi härmat olika rörelser
  • haft många rörelsepauser

Utvecklingssamtal vecka 16

Under vecka 16, tisdagen den 16/4 samt torsdagen den 18/4 kommer vi att ha utvecklingssamtal. Närmare information om samtalet samt tid och plats har ni fått information om i barnens läxmappar.

Läsläxan

Barnen har fått hem läxmappen. Läsläxan är kapitel 18. Läs ur läsläxan gärna litet varje dag. Läxmappen tas åter tillbaka till skolan nästa onsdag. Kom även ihåg att fylla i läxhäftet kopplat till kapitel 18. Lycka till 😊

Extra läxa – ordkort

Barnen har åter fått ordkort med sig hem för att läsa och öva in dessa ord som ordbilder. Öva gärna på dem varje dag så att barnen sedan kan se ordbilden istället för att behöva ljuda sig fram. Förslagsvis kan ni klippa ut korten!
Nästkommande vecka får barnen nya ord att öva på.

Grej of the day

Grej of the day (GOTD) är mini lektioner som innehåller en ledtråd, faktadel och olika kopplingar till ämnet i fråga.  Lektionerna kan handla om platser, personer, saker eller händelser. Syftet är att väcka nyfikenhet på ett lustfyllt sätt samt öka elevernas allmänbildning. Nästa veckas GOTD ledtråd är: ”känd egyptier”. Gissa vad ni tror det kan vara tillsammans med ert barn så avslöjas svaret nästa fredag.

Kom ihåg vecka 12

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.10-13.55 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska. Inlämning av läsläxan/uppläsning av övade ordkort på skolan.

Torsdag 8.00-13.55 Rocka sockorna 😊

Fredag 8.00-13.20 GOTD, Ta hem läxmappen.

Trevligt helg;

Julia och Flisan