Ekorrarnas veckobrev vecka 12

Hej

Under veckan har vi:

• övat på Veckans bokstav; Bb på olika sätt i våra arbetsböcker, spårat bokstaven, läst en Bb dikt samt skrivit ord kopplat till denna, gått igenom hemläxan samt skrivit meningar till en bild under svenska lektionerna.
  • haft NO då vi målat en symmetrisk fjäril som vi sedan balanserat på olika sätt och pratat om tyngdpunkt (bild nedan)
  • haft SO då vi lyssnat vidare och lärt oss om samiska sagor, myter och sägner samt gjort en bilduppgift i koppling till detta (bild nedan).
  • haft bild då barnen fick göra ett ”doodle” ägg (bild nedan)
  • haft idrott
  • övat på problemlösnings uppgifter, matematiska metoder samt tiotals övergångar i subtraktion under matematik lektionerna.
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då barnen bl.a lyssnat på varierade upplästa berättelser bl.a av Astrid Lindgren.
  • uppmärksammat Världsdagen för Downs syndrom samt världspoesi dagen genom fakta och dikt.
  • haft musik då vi sjöng rocka sockorna sången, matematik relaterade sånger och lärde oss om grundläggande musikaliska begrepp; rytm från programmet Dock´n´roll
  • haft många rörelsepauser

Utvecklingssamtal vecka 16

Under vecka 16, tisdagen den 16/4 samt torsdagen den 18/4 har vi utvecklingssamtal. Närmare information om samtalet samt tid och plats har ni fått information om i barnens läxmappar.

Läsläxan

Barnen har fått hem läxmappen. Läsläxan är kapitel 19. Läs ur läsläxan gärna litet varje dag. Läxmappen tas åter tillbaka till skolan nästa onsdag. Kom även ihåg att fylla i läxhäftet kopplat till kapitel 19. Lycka till 😊

Extra läxa – ordkort

Barnen har åter fått ordkort med sig hem för att läsa och öva in dessa ord som ordbilder. Öva gärna på dem varje dag så att barnen sedan kan se ordbilden istället för att behöva ljuda sig fram. Förslagsvis kan ni klippa ut korten!

Nästkommande vecka får barnen nya ord att öva på.

Grej of the day

Ingen grej of the day (GOTD) nästa vecka pga långfredag.

Kom ihåg vecka 13

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.10-13.55 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska. Inlämning av läsläxan/uppläsning av övade ordkort på skolan.

Torsdag 8.00-13.55 Ta hem läxmappen.

Fredag 8.00-13.20 Långfredag, skolan är stängd.

Trevligt helg;

Julia och Flisan

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

29/3 – Långfredag LOV

V 14, 1—5/4 – PÅSKLOV

11/4 –  APT. Fritids stänger kl. 15.45

16/4 – Utvecklingssamtal 1B, dag 1, vikarier under skoldagen.

18/4 –  Utvecklingssamtal 1B, dag 2, vikarier under skoldagen.

24/4 – Julia rättning av Nationella prov, vikarie i klassen.

1/5 – LOV

9—10/5 – LOV