Ekorrarnas veckobrev vecka 13

Under veckan har vi:

• haft gemensam högläsning av hemläxan, svarat på frågor kopplat till hemläxan, löst korsord samt övat på att skriva meningar under svenska lektionerna.
  • haft NO då vi alla ettor tillsammans haft en ute lektion där vi genom lek och rörelse utforskat att använda oss av tyngdpunkt, balans, jämvikt, friktion och tyngdkraft samt samtalat och sett program kopplat till detta.
  • haft SO då vi arbetat med påsken, sett program och pratat om påsk, vi har även pratat allmänt om högtider och traditioner kopplat till barnens egen erfarenhetsvärld.
  • påsk pysslat (bild nedan)
  • haft idrott
  • övat på tiotals övergångar i subtraktion samt repeterat matematiska metoder under matematik lektionerna.
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi läst om påsken ur Barnens bibel
  • haft musik då vi sjöng olika påsk relaterade sånger
  • haft många rörelsepauser

Utvecklingssamtal vecka 16

Under vecka 16, tisdagen den 16/4 samt torsdagen den 18/4 har vi utvecklingssamtal. Närmare information om samtalet samt tid och plats har ni fått information om i barnens läxmappar.

Läsläxan samt ordkort

Barnen har fått hem läxmappen. Läsläxan är kapitel 20. Läs ur läsläxan gärna litet varje dag. Kom även ihåg att fylla i läxhäftet kopplat till kapitel 20. Barnen har även fått ordkort med sig hem för att läsa och öva in dessa ord som ordbilder.

Extra läxa – matematik

Barnen har också fått med sig en extra läxa i matematik över påsklovet för att öva på problemlösning.

Påsklovsbingo

Det ligger ett påsklovs bingo i läxmappen också som barnen får göra. Detta är en valfri uppgift men brukar vara rätt rolig. Inlämning av allt ovanstående och läxmappen är till skolan onsdag 10/4.  Lycka till 😊

Grej of the day

Ingen grej of the day (GOTD) över påsklovet, vi fortsätter efter påsk.

Omdömen

Nu är omdömena i samtliga ämnen publicerade på Skolplattformen med de två bedömningskategorierna; ”når godtagbar kunskapsnivå” samt ”når ännu inte en godtagbar kunskapsnivå”.

Kom ihåg vecka 14

Påsklov, fritids för anmälda barn ti-fre.

Kom ihåg vecka 15

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.10-13.55 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska. Inlämning av läsläxan samt matematikläxan.

Torsdag 8.00-13.55

Fredag 8.00-13.20 Ta hem läxmappen.

Trevligt påskledighet;

Julia och Flisan

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

29/3 – Långfredag LOV

V 14, 1—5/4 – PÅSKLOV, fritids för anmälda barn

11/4 –  APT. Fritids stänger kl. 15.45

16/4 – Utvecklingssamtal 1B, dag 1, vikarier under skoldagen.

18/4 –  Utvecklingssamtal 1B, dag 2, vikarier under skoldagen.

22/4 – Hälsomånaden startar

24/4 – Julia rättning av Nationella prov, vikarie i klassen.

1/5 – LOV

9—10/5 – LOV