Ekorrarnas veckobrev vecka 15

Under veckan har vi:

• övat på veckans bokstav;  Jj, gått igenom hemläxan, svarat på frågor kopplat till hemläxan och bl.a arbetat med synonymer under svenska lektionerna.
  • haft NO då vi pratat om våren, sett program kopplat till detta och arbetat i stort med årstiderna
  • haft SO då vi sett ett program och pratat om tre olika religioner, judendom, islam och kristendom samt samtalat om likheter och olikheter kring dessa
  • haft bild då barnen skapade en fågelholk av papper (bild nedan)
  • haft idrott
  • övat på tiotals övergångar, problemlösningar samt spelat olika (bords)spel under matematik lektionerna
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi läser en bok om fotbollsintresserade Olivia; ”Vilket skott Olivia!”(Jennifer Wegerup, Olika förlag)
  • haft musik då vi sjöng olika vår relaterade sånger
  • haft många rörelsepauser
  • besökt skolbiblioteket

Utvecklingssamtal vecka 16

Under nästa vecka, tisdagen den 16/4 samt torsdagen den 18/4 har vi utvecklingssamtal. Närmare information om samtalet samt tid och plats har ni fått information om i barnens läxmappar.

Läsläxan samt ordkort

Barnen har fått hem läxmappen. Läsläxan är kapitel 21. Läs ur läsläxan gärna litet varje dag. Kom även ihåg att fylla i läxhäftet kopplat till kapitel 21. Barnen har även fått nya ordkort med sig hem för att läsa och öva in dessa ord som ordbilder.

Extra läxa – läsförståelse

Denna vecka har eleverna även fått en läsförståelse läxa. Barnen ska läsa texten och sedan diskutera frågorna med en vuxen, ingenting behöver skrivas ner.

Grej of the day

Grej of the day (GOTD) är mini lektioner som innehåller en ledtråd, faktadel och olika kopplingar till ämnet i fråga.  Lektionerna kan handla om platser, personer, saker eller händelser. Syftet är att väcka nyfikenhet på ett lustfyllt sätt samt öka elevernas allmänbildning. Nästa veckas GOTD ledtråd är: ”liten och fridlyst insekt”. Gissa vad ni tror det kan vara tillsammans med ert barn så avslöjas svaret nästa fredag.

Kom ihåg vecka 16

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 UTVECKLINGSSAMTAL DAG 1, vikarier i klassen, Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.10-13.55 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska. Inlämning av läsläxan.

Torsdag 8.00-13.55 UTVECKLINGSSAMTAL DAG 2, vikarier i klassen.

Fredag 8.00-13.20 GOTD, Ta hem läxmappen.

Trevligt helg;

Julia och Flisan

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

16/4 – Utvecklingssamtal 1B, dag 1, vikarier under skoldagen.

18/4 –  Utvecklingssamtal 1B, dag 2, vikarier under skoldagen.

24/4 – Julia rättning av Nationella prov, vikarie i klassen.

1/5 – LOV

9—10/5 – LOV