Ekorrarnas veckobrev vecka 16

Hej

Vi vill Tacka för alla fina utvecklingssamtal och är så stolta över vår klass och den utvecklingsresa alla barn gjort 😊❤️

Under veckan har vi:

• övat på veckans bokstav; Cc, svarat på frågor kopplat till hemläxan och bl.a arbetat med rim och motsatsord under svenska lektionerna.
  • haft NO då vi pratat om våren, sett program kopplat till detta och arbetat i stort med årstiderna
  • haft SO då vi sett ett pedagogiskt program och arbetat med värdegrunden
  • haft bild då barnen tecknade av sina gosedjur i koppling till fritids och gosedjursdagen (bild nedan)
  • haft idrott
  • övat på blandade matematikuppgifter i ett separat matematikhäfte, sambandet mellan addition och subtraktion samt kontrollräkning under matematik lektionerna
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi läst klart boken; ”Vilket skott Olivia!”
  • haft lektionen Grej of the day då svaret på ledtråden ”liten och fridlyst insekt”=humlan, avslöjades. Barnen fick sedan en kort fakta presentation kring ämnet och skrev några meningar samt tecknade i sina GOTD häften
  • haft musik då vi sjöng olika vår relaterade sånger
  • haft många rörelsepauser
  • haft utvecklingssamtal

Läsläxan samt ordkort

Barnen har fått hem läxmappen. Läsläxan är kapitel 22. Läs ur läsläxan gärna litet varje dag. Kom även ihåg att fylla i läxhäftet kopplat till kapitel 22. Barnen har även fått nya ordkort med sig hem för att läsa och öva in dessa ord som ordbilder.

Extra läxa – läsförståelse

Denna vecka har eleverna även fått en läsförståelse läxa. Barnen ska läsa texten och sedan diskutera frågorna med en vuxen, ingenting behöver skrivas ner.

Hälsomånaden – Utmaningen

På måndag börjar hälsomånaden då barnen kan försöka göra minst 12 aktiviteter, minst 30 min långa under en månads tid. De som medverkar kommer kunna delta i en prisutdelning som äger rum på Årstafestivalen den 23/5. Inlämning av Hälsomånads blanketten sker dagen innan festivalen 22/5.

Mer info och blankett finns i barnens läxmappar.

Grej of the day

Grej of the day (GOTD) är mini lektioner som innehåller en ledtråd, faktadel och olika kopplingar till ämnet i fråga.  Lektionerna kan handla om platser, personer, saker eller händelser. Syftet är att väcka nyfikenhet på ett lustfyllt sätt samt öka elevernas allmänbildning. Nästa veckas GOTD ledtråd är: ”människans bästa vän”. Gissa vad ni tror det kan vara tillsammans med ert barn så avslöjas svaret nästa fredag.

Kom ihåg vecka 17

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.10-13.55 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska. Inlämning av läsläxan.

Torsdag 8.00-13.55

Fredag 8.00-13.20 GOTD, Ta hem läxmappen.

Trevligt helg;

Julia och Flisan

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

24/4 – Julia rättning av Nationella prov, vikarie i klassen.

1/5 – LOV

9—10/5 – LOV

16/5 – APT. Fritids stänger kl. 15.45

22/4 – Hälsomånaden startar

23/5 – Årstafestivalen

24/5 Skoldagen börjar kl 9.30 pga Årstafestivalen och kompledighet,  fritids öppet som vanligt.

30/5 – Friidrottsdag

6/6 – LOV