Ekorrarnas veckobrev vecka 17

Under veckan har vi:

• övat på veckans bokstav; Xx, gått igenom läsförståelse frågorna, övat på att skriva blandade ord från ordkorten samt svarat på frågor kopplat till de olika hemläxorna.
  • haft NO då vi bl.a. lärt oss om djur i den svenska naturen; hackspetten och skogssnigeln.
  • pratat om värdegrunden; händelser på raster och kompisskap i stort kopplat till ämnet SO
  • haft bild då barnen skapat körsbärsblommor till vårt årstidsträd (bild nedan)
  • haft idrott
  • lärt oss om mätning samt olika enheter, mätt våra egna samt andras spann och mätt med linjal och bl.a övat på problemlösning och addition med hjälp av en hundraruta under matematik lektionerna
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi nu läser boken ”Mysterieklubben och ubåten” (Patrik Bergström)
  • haft lektionen Grej of the day då svaret på ledtråden ”människans bästa vän”=hunden, avslöjades. Barnen fick sedan en kort fakta presentation kring ämnet och skrev några meningar samt tecknade i sina GOTD häften
  • haft musik då vi sjöng olika vår relaterade sånger och lärde oss om tonhöjd och melodi
  • haft många rörelsepauser

Löss

Det går löss på Norrgården, var god luskamma ditt barn. Här kan du läsa mer om huvudlöss och hur det behandlas: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar–besvar/hud-har-och-naglar/harbotten-och-harsackar/huvudloss/

Årstafestivalen den 23/5

Vi fortsätter med vår tradition Årstafestivalen även i år! Mer information om festivalen kommer separat. Bra att veta:

Tider: 16:00-18:30. Obligatorisk närvaro för alla. Elever och lärare har komp och börjar 09:30 fredagen den 24/5. Fredagen den 24/5 är fritids öppet som vanligt.

Fint i korridorerna på Norrgården

Vi ber er vårdnadshavare hjälpa oss med att hålla snyggt i hallen vid era barns hyllor och att ni gärna vid hämtning och lämning kan se över att ditt barns skor/stövlar står på skohyllan i den mån de får plats och att ta hem material som barnen arbetat med så de inte ligger kvar i hallen. På så sätt håller vi golven fria och bidrar till allas trevnad.

Varje fredag städar vi i hallen och ber barnen ta hem eller slänga lösa papper som ligger på deras hylla. I klassrummet städar vi också bänkarna. De svarta lådorna utanför 1c är till för upphittade kläder, kika gärna där om ni saknar något.

Läsläxan samt ordkort – till torsdag 2/5

Barnen har fått hem läxmappen. Läsläxan är kapitel 23. Läs ur läsläxan gärna litet varje dag. Kom även ihåg att fylla i läxhäftet kopplat till kapitel 23. Barnen har även fått nya ordkort med sig hem för att läsa och öva in dessa ord som ordbilder.

Läxa i läsförståelse – till torsdag 2/5

Eleverna har även fått en ny läsförståelse läxa i sina läxmappar. Barnen ska läsa texten och sedan diskutera frågorna muntligt med en vuxen, ingenting behöver skrivas ner. En mycket bra övning i att förstå och uppmärksamma innehållet i skriven text. Missa inte denna 🙂

Hälsomånaden – Utmaningen

Vi vill påminna om att hälsomånaden pågår nu då barnen kan försöka göra minst 12 aktiviteter, minst 30 min långa under en månads tid. De som medverkar kommer kunna delta i en prisutdelning som äger rum på Årstafestivalen den 23/5. Inlämning av Hälsomånads blanketten sker dagen innan festivalen 22/5. Mer info och blankett finns i barnens läxmappar.

Grej of the day

Grej of the day (GOTD) är mini lektioner som innehåller en ledtråd, faktadel och olika kopplingar till ämnet i fråga.  Lektionerna kan handla om platser, personer, saker eller händelser. Syftet är att väcka nyfikenhet på ett lustfyllt sätt samt öka elevernas allmänbildning. Nästa veckas GOTD ledtråd är: ”hand, fot och arm”. Gissa vad ni tror det kan vara tillsammans med ert barn så avslöjas svaret nästa fredag.

Kom ihåg vecka 18

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag Första maj, lovdag- skolan stängd

Torsdag 8.00-13.55 Inlämning av läsläxan

Fredag 8.00-13.20 GOTD, Ta hem läxmappen.

Trevligt helg;

Julia och Flisan

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

22/4 – Hälsomånaden startar

1/5 – LOV

9—10/5 – LOV

16/5 – APT. Fritids stänger kl. 15.45

23/5 – Årstafestivalen

24/5 Skoldagen börjar kl 9.30 pga Årstafestivalen och kompledighet,  fritids öppet som vanligt.

30/5 – Friidrottsdag

6/6 – LOV