Ekorrarnas veckobrev vecka 8

Hej

Hoppas ni har haft en bra vecka. Barnen har arbetat flitigt under veckan och nu passar det fint att få en vecka sportlovs ledighet. Denna vecka har barnen även fått med sig en matematikläxa som lämnas in på onsdag efter sportlovet i samband med läsläxan.

Efter sportlovet kommer vi återgå till ordinarie öppningsrutiner igen, var god och se mer i separat blogginlägg och fritids bloggen om detta.

Jag glömde bifoga bilder från vår trevliga och lyckade vinterutflykt från föregående vecka så dessa bilder hittar ni nedan.

Det finns även ett separat inlägg om viktiga datum.

Under veckan har vi:

• övat på läsförståelse, välskrivning, att skapa meningar, spårat bokstäver samt gått igenom hemläxan under svenska lektionerna
  • haft NO då vi börjat arbeta med näringskedjor och gjort en bilduppgift i koppling till detta (se nedan)
  • haft lektionen Grej of the day då svaret på ledtråden ”små partiklar”=elektricitet, avslöjades. Barnen fick sedan en kort fakta presentation kring ämnet och skrev några meningar samt tecknade i sina GOTD häften
  • haft bild då vi vikt ihop en 3D pyramid av olika näringskedjor (se nedan)
  • haft idrott
  • övat vidare på tiotals övergångar under matematik lektionerna.
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi nu läser kapitelboken; Dillsta ligan konstkuppen (Jens Lapidius, Gustaf Lord)
  • haft musik då vi bl.a sjungit en sång om näringskedjor, en gemenskapslåt om klassen, en vänskapssång samt rört oss till musik
  • haft många rörelsepauser

Läsläxan

Barnen har fått hem läxmappen. Läsläxan är kapitel 16. Läs ur läsläxan gärna litet varje dag. Läxmappen tas åter tillbaka till skolan efter sportlovet onsdagen den 6/3. Kom även ihåg att fylla i läxhäftetkopplat till kapitel 16. Lycka till 😊

Sportlovsläxa i matematik

Förutom läsläxan har vi skickat med en matematikläxa över lovet. Läxan handlar om att öva in viktiga matematiska metoder. Denna läxa lämnas in tillsammans med läsläxan onsdagen den 6/3.

Grej of the day

Vi pausar GOTD ledtråden under sportlovet.

Bedömningsstöd i matematik och svenska

Jonas Johansson har fortsatt kartläggningarna över elevernas kunskaper i matematik. Vi genomför även bedömningsstödet i svenska för tillfället. Resultatet av detta kommer att ligga till grund inför utvecklingssamtalen  i vår.

Skolplattformen – snart dags för publicering av ert barns skriftliga omdömen

Under våren kommer ert barn få skriftliga omdömen i alla skolämnen, dessa kommer publiceras på Skolplattformen.

På grund av tekniskt strul utom vår kontroll så har det felaktigt publicerats tomma omdömen för årskurs 1. Vi ber er bortse från dessa. Vi kommer meddela er när de ifyllda skriftliga omdömena går att läsa för er på Skolplattformen.

Kom ihåg att det är viktigt att barnen kommer i tid till skolan. När en kommer sent så missas viktiga lektionsgenomgångar. Tack för ert samarbete!

Kollo i sommar

Klicka på länken om ni har intresse: https://ung.stockholm/kollo/

Kom ihåg vecka 9

🛷💦 SPORTLOV⛄️⛷️

Kom ihåg vecka 10

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.10-13.55  Idrott, kom ihåg handduk, idrottskläder (skor) samt vattenflaska. Inlämning av läxmappen-läsläxan samt matematikläxan.

Torsdag 8.00-13.55

Fredag 8.00-13.20 GOTD, Ta hem läxmappen.

Trevligt sportlov;

Julia och Flisan