Värdegrund – Stopp min kropp

Eftersom vi denna vecka har arbetat med Stopp min kropp knöt vi an till temat under dagens värdegrundspass och inledde det med att läsa Lilla nej boken som syftar till att skapa förståelse över rätten att bestämma över sin egen kropp, när ska man göra som andra säger – och när ska man säga stopp! Vi gick sedan igenom Rädda barnens Kroppsregler för att förtydliga för eleverna att de har rätt att bestämma över sin egen kropp och vilka de privata områdena är. Det blev många bra diskussioner där eleverna lyfte sina tankar och funderingar. Vi avslutade passet med en övning där eleverna fick stå på led mitt emot varandra och testa säga nej, stopp, jag vill inte, kanske, vet ej på olika sätt. Till en början var det lite pirrigt, för hur ska man göra när man ska säga nej på ett bestämt, osäkert, trevligt, argt sätt, endast med kroppsspråket eller bara med ord etc? Men, ju mer de tränade desto säkrare blev dem.✋🏾🙌🏼  Nedan kan ni ta del av bilder på materialet vi använde oss av. (Tips; sök på låten Stopp min kropp på youtube framförd av fjärilen 3b som vi även dansade till under passet).

(För att förtydliga; Stopp min kropp ett integritets arbete som pågår dagligen i vår verksamhet, där vi försöker skapa en förståelse för eleverna att de äger rätten att få bestämma över sina egna kroppar men även respektera andras, både i verkligheten men även på internet. Denna vecka har vi dock valt att fördjupa oss ytterligare inom detta arbete tillsammans med eleverna för att belysa att det är Stopp min kropp veckan).

(Bild lånad från boken – Okej med dig? en online pdf-fil).