Värdegrund – Tema; Hänsyn och Respekt

Idag genomförde vi vårt andra värdegrundpass i halvklass. Vi fortsatte på temat; Hänsyn och Respekt som vi påbörjade förra veckan då vi tillsammans skapade ett klasspussel. Vi pratade om att vi alla är olika men även lika och att vi alla är en viktig del för att göra vår klass hel. I våra diskussioner berörda vi bla hur vi ska vara och behandla varandra för att alla ska må bra, rättvisa/orättvisa, olikheter/likheter och vikten av att lyssna på varandra. Vi lyssnade även på sången Lika unika och diskuterade dess budskap.

Idag fördjupade vi oss begreppet Hänsyn och började passet med att diskutera vad det kan betyda – se några av elevernas funderingar på en av bilderna nedan. Vi fortsatte sedan att titta på ett avsnitt från programserien ”Djuren på djuris börjar i skolan” (Utbildningsradion) som behandlar temat hänsyn och sedan samtalade vi om avsnittet. Passet avslutades med att vi öppnade Djuren på djuris brev till oss. I det låg en affisch på deras kompissol och tillsammans tolkade vi symbolerna och diskuterade dess betydelse. Några av slutsatserna vi kom fram till efter dagens pass är att det är viktigt att vi lyssnar på varandra och att vi har gemensamma regler för de hjälper oss att visa hänsyn mot varandra.

Nästa vecka kommer vi fortsätta på temat Hänsyn och Respekt genom att börja undersöka och diskutera begreppen Orättvist/Rättvist. Vi kommer bla fortsätta använda oss av programserien Djuren på djuris, sjunga sånger, leka lekar och läsa böcker som berör temat.

Vi använder oss av bildstöd under passen för att det ska vara en tydlig struktur för eleverna. (De elever som var sjuka förra veckan har fullt på vårt klasspussel med sina bitar)🧩❤️
Några av elevernas tankar och funderingar angående begreppet hänsyns betydelse.
 Brevet från Djuren på djuris innehöll en kompissol till oss!☀️💌  En av eleverna blev inspirerad av dagens värdegrundspass och skapade en kompissol och ritade en teckning på klassen!💕