Fritids, värdegrund & bild. v36

Hej alla! Denna vecka har varit fylld av lek och lärande!

På värdegrunden har vi fortsatt att arbeta med ”Djuren på djuris” och kompissolen. Hur visar en hänsyn? Och vad är rättvist/orättvist?
Vi diskuterade om och lyssnade på olika situationer som tog upp rättvisa/orättvisa. Hur känner en sig när en tycker att en blivit behandlad orättvist? Kan det ibland vara rättvist när något är orättvist? Ja, vi är alla olika och ibland behöver vi olika regler som för en kanske känns orättvist för att det ska vara rättvist. Med hjälp av pratbollen fick sedan alla barn som ville, berätta om någon gång som de blivit orättvist behandlade, och hur de kände sig då. Vi avslutade lektionen med att tillsammans leka leken ”Pomperipossa” och tränade på att hantera känslan av orättvisa då alla kanske inte hinner bli valda och får hamna under filten – att det kan kännas orättvist men att vid ett annat tillfälle kommer de hinna med/eller få ha en roll som de andra kanske inte kommer ha, och att det viktigt är att vi leker en lek och har kul tillsammans.

Vi har även varit på utflykt till Snokenskogen och lekt lekar, plockat blåbär, hittat sniglar och utvecklat motoriken genom att klättra, springa och gå balansgång.

Veckans bildlektion var inspirerad av veckans bokstav S. Vi introducerade nya material och tekniker och barnen fick göra spindlar. ”Håriga”, ”söta”, ”läskiga” och ”coola” var ord som användes för att beskriva dem. Så välkomna in i korridoren utanför klassrummet och kika på era barns konstverk. OBS! Varning om du är rädd för spindlar.

I veckan var det även premiär för ”Blåa rummet” där vi hade rörelse och introducerade nytt byggmaterial. Barnen skapade en gemensam värld med olika byggnader och funktioner.

Vi avslutade veckan med ”leksaks-fredag”. Bordsvis fick de barnen som hade med sig en leksak gå upp tillsammans framför tavlan i klassrummet och presentera den. Därefter var det lek tillsammans med sin egen och andras leksaker.

I detta moment tränar vi på att tala framför andra och att dela med sig i leken. Väldigt uppskattat!

Detta var några smakprov fån veckans aktiviteter.
Trevlig helg!

/ Isabelle & Cicci