Veckobrev v. 19

Hej,

Under veckan har vi haft besök av Cirkus Cirkör. Eleverna har både fått se en cirkusshow och testat på olika aktiviteter i en workshop. Det var superskoj att testa och lära sig nya saker, allt från att jonglera med bollar till trapets och akrobatik.

Imorgon torsdag är hela skolan stängd, fritids är öppen på fredag.

Årstafestivalen 23/5
Festivalen håller på mellan kl. 16 och 18.30 med olika aktiviteter och uppträdanden. Det är obligatorisk närvaro för alla elever. Från kl. 15 serveras det hamburgare som mellanmål.

Föräldrar, mor- och farföräldrar är varmt välkomna att delta. Eleverna får gärna baka och lämna in till elevrådet som har kafé på festivalen. Bakverken lämnas in samma morgon till elevrådet. Pengarna går till välgörande ändamål. Skriv gärna en ingredienslista till tillhörande bakverk.

OBS: Alla elever börjar kl. 9.30 på fredagen dagen efter festivalen.

Meddelande från Alice och Jossi
I veckan har vi berättat för eleverna att vi tyvärr inte kommer följa klasserna till årskurs 6. Det beror på att våra anställningar, visstid och vikariat, inte förlängs. Istället kommer tillsvidareanställda på skolan att ta över våra roller.
(Mer om tjänstefördelningen kan ni läsa i separat blogginlägg)

Jossi kommer att fortsätta studera och mest troligen dyka upp på skolan även i höst som vikarie. Alice kommer att flytta till Skåne. Vi vill passa på att tacka även er där hemma för fina år tillsammans! Tack!

Ämnesinformation:

Engelska:
Nästa vecka kommer vi att öva på lägesord i muntliga och skriftliga övningar. Eleverna kan förbereda sig genom att öva på glosorna.  Vi kommer arbeta med orden båda lektioner den här veckan, därför passar det att Repetera lite varje dag.

Glosor: https://glosor.eu/mapp/11713746-8-alicedeldinvendel-laxor.html

v. 20 – Lägesord

Studiestöd:
Inom ordinarie undervisning kommer vi repetera uppgifter som vi redan haft till studiestödet. Därför blir det inga nya läxor inför studiestödet, utan repetition till ordinarie undervisning. På studiestödet kommer vi i stället göra övningar där eleverna pratar mer fritt, bland annat gamla nationella prov. Men också spel och lekar! Det blir roligt!

Svenska 5D
Bokläxa – boken ska vara utläst fredag vecka 21

Läsa det man planerat. Träna ett stycke på tre minuter att läsa högt. Läs stycket högt för vuxen.
Skriva tre frågor i loggboken.
Ta med bok och loggbok till fredag.

Läslistor

Läs listorna fem gånger under veckan. 5-10 minuter per gång.
Byt till ny lista när den tränade läses med bra fart och flyt.
Inget behövs tas med till skolan.

Trevlig helg!

Lotta

Svenska 5A, 5B, 5C
Läxa till fredag vecka 20
Läsa sidorna 204 – 250 i boken Mitt storslagna liv.  Eleverna ska också svara på tillhörande frågor i sin skrivbok. På fredag, 17/5, tar eleverna med sig skrivboken med svaren på frågorna till skolan. Ljudfiler och veckans frågor finns på Teams.

Matteläxa 5B och 5D till tisdag v.20
Veckans läxa handlar om multiplikation med decimaltal.

Läxa V.19