Veckobrev vecka 40

Allmän information

Utvecklingssamtal:

Utvecklingssamtalen är vecka 43, vilket innebär att eleverna kommer sluta efter lunch på tisdag 24 oktober och torsdag den 26 oktober. Ni hittar tiderna på Skolplattformen. Kontakta ditt barns mentor ifall du har frågor om utvecklingssamtalet.

Kartläggning av elevernas läsförmåga:

Nästa vecka fortsätter vi med kartläggningen av elevernas läsförmåga. Några elever har väckt vårt intresse och kommer därför kartläggas ytterligare. Det innebär att specialpedagog Ulrika kommer att testa elevernas fonologiska förmåga i ett test som heter Lilla Duvan. Efter det delger Ulrika resultatet till elev och er vårdnadshavare.

Det är ofta i åk 5 som läsningen börjar ställa högre krav på en god avkodningsförmåga och vi vill som skola därför försäkra oss om att vi inte missar någon elevs svårigheter, så att vi rätt kan bemöta behoven och jobba vidare med individuella lässtrategier och stöd.

Ämnesinformation

SO 5A, 5B, 5C, 5D

I SO har vi precis påbörjat ett nytt arbetsområde. Vi läser om Norden som område och vad som kännetecknar denna del av Europa.

Svenska 5A, 5B och 5C

Den här veckan har vi främst arbetat med vår skönlitterära bok. Boken väcker många tankar och nyfikna frågor som leder till intressanta samtal i klassrummen. Förutom att jag läser högt och att vi tillsammans samtalar om det som har lästs så arbetar vi med boken på flera olika sätt. Eleverna läser enskilt och högt för varandra i par. De skriver frågor och svar till sidorna de har läst och svarar skriftligt på frågor de har fått av mig. De får också träna på att göra kopplingar mellan det vi har läst och egna erfarenheter till exempel genom att skriva korta som texter.

Matematik 5A och 5C

I veckan har vi arbetat med delbarhet, som är en förkunskap som behövs inför att börja arbeta med kort division. För att förstå detta bättre så testade vi att bilda olika grupper med olika antal elever för att se om olika divisioner går jämt ut eller om det blir rest. Vi arbetade sedan med ett träningshäfte för att förstå restens innebörd.

Läxor och prov

Studiestöd:

Måndag         15.00 – 16.00

Tisdag           12.25 – 12.55

Onsdag         12.25 – 12.55

Onsdag         15.10 – 16.10

Torsdag: Prov i SO

Fredag: Läxa i matematik 5A och 5C

Läxan i matematik kommer idag, fredag. Läxan består av två delar: en obligatorisk och en frivillig. Båda läxorna görs digitalt. Eleverna kommer få ett häfte hem med mer information om läxan.

Fredag: Läxa i svenska för alla 5:or

Begreppsläxa i samarbete med NO-ämnet. Eleverna ska kunna stava orden och veta vad de betyder.

Länk till Quizlet för 5A och 5C  https://quizlet.com/835560636/begrepp-vecka-41-5a-och-5c-flash-cards/?i=v57bo&x=1jqt

Länk till Quizlet för 5B och 5D https://quizlet.com/834915797/begrepp-vecka-41-flash-cards/?i=v57bo&x=1qqt

Information från stadsdelen till vårdnadshavare

Föräldrainfo HT start mellanstadiet 2023

Trevlig helg från alla oss i enhet 5!