Veckoinfo v 22

Veckobrev vecka 22

Nu kan vi säga att sommaren är här! Varmt och skönt ute och väääldigt varmt inne i våra klassrum! Vi kämpar på i allt det varma med de sista uppgifterna för terminen. Heja alla kämpar!

I svenska jobbar alla klasser med att skriva dikter av olika slag. Utanför 5D bygger vi en poesihörna på väggen. Några dikter har vi skrivit utomhus och använt våra sinnen. Några har vi gjort genom att klippa ord ut andra dikter och låttexter. Vi testar elvingar, femradingar, namndikter och en massa annat. Det är ett spännande litet projekt att avsluta med!

Vattenflaskor

Eftersom det är så varmt så är det bra om eleverna har med en egen vattenflaska som de kan dricka vatten ur under raster och pauser. Vi lämnar dem dock på hyllan så att vi inte spiller ner datorer och arbeten.

Sveriges nationaldag 6/6: Vi är alla lediga.

Vanlig skoldag på fredag 7/6.

Mentorsdagar

På tisdag 11/6 har vi mentorsdag i femmorna. Alla klasser tar sig i väg till olika destinationer för att få en sista mysig dag tillsammans innan avslutningen. Mer information kommer från respektive mentor. Men tänk start runt 8-9 och slut kring 14 och uteaktiviteter.

Avslutningen

Vi samlas i klassrummet kl 08.45. Klockan 09.00 är det gemensam samling på skolgården med sång och tal av rektor. Därefter går femmorna upp till klassrummen och har aktiviteter oh äter en sommarlovsglass.

De elever som ska äta lunch på skolan måste anmäla det till sin mentor senast onsdag 5/6. Skoldagen slutar vid 11.00. Då kan de som vill gå hem. Övriga som äter anmält sig för lunch och som är anmälda på fritids är kvar här i skolan.

Matteläxa 5B och 5D v.22 (Lämnas in tis v.23)

Läxa v.22 matte Linnea

Terminens sista matteläxa! vi har börjat jobba med procent och sambandet mellan bråk, decimaltal och procent.

Picknick 5A

På tisdag eftermiddag ska vi ha picknick, som belöning till att eleverna fick 180 poäng på belöningssystemet som används i matte/NO där eleverna samlar poäng för olika moment på lektionen. Eleverna kan ta med sig egen fika och dricka till picknicken, dock inget godis, läsk eller något som innehåller nötter.

Picknick 5C

På måndag eftermiddag ska vi ha picknick, som belöning till att eleverna fick 180 poäng på belöningssystemet som används i matte/NO där eleverna samlar poäng för olika moment på lektionen. Eleverna har bland annat fått rekord i tyst städning, där de lyckades städa med en ljudnivå på ca 51 dB! Eleverna kan ta med sig egen fika och dricka till picknicken, dock inget godis, läsk eller något som innehåller nötter.

NO 5A och 5C

I NO repeterar vi det vi lärt oss under läsåret. Vi har bland annat haft repetition om syror och baser, värme, ljud och ljus och evolution.

SO 5a,b,c och d

Vi arbetar med Europa och vad som utmärker olika regioner. Eleverna arbetar även med en egen power- point med ett valfritt europeiskt land utifrån vissa frågeställningar.

En spexig sista vecka

Det har kommit in förslag från eleverna att de ska ha en temavecka med olika utklädnader varje dag. Detta blir nästa vecka, alltså vecka 23. I klasserna togs förslaget emot med jubel, så nu är det bestämt att de flesta elever, det är inget tvång, klär ut sig enligt veckans temadagar.

Vi pedagoger tyckte att detta lät kul men eftersom det är en ny företeelse för oss så vet vi inte alls hur detta blir. Men ändå, vilket kul avslut på terminen, toppen för sammanhållningen i årskursen och så spännande varje dag att se sina kompisar och kanske pedagoger dyka upp i något helt annorlunda i klädväg.

Vi vill ändå betona att vi gör detta med värdighet och inte klär oss så att någon kan bli ledsen, ta illa upp eller känna sig kränkt. Inga masker såklart. Vi driver inte med folk i utsatthet o.s.v.

Så här är de olika temadagarna:

Måndag: ”Komma fel-tema” Det betyder att man klär sig som om man inte skulle till skolan, något helt otippat.

Tisdag: ”Första bokstaven i ditt namn-tema” Det betyder att man klär ut sig till något/någon som börjar på samma bokstav som sitt namn. Lotta kan till exempel vara lejon, lastbilschaffis, lärare…

Onsdag: ”Byta roller/byta kön-tema” Det betyder att om man tycker att man känner sig som tjej så kär man sig som man tycker att en kille eller man klär sig och vice versa. Eller bara klä sig i en annan roll än den man brukar.

Torsdag är det ledigt, men om det hade varit skola hade det varit pyjamas-tema. Ett tema som kanske kan passa in på måndagen också.

Fredag: ”Sin hobby/intresse/sport-tema” Det betyder att man till exempel kan klä sig i fotbollskläder, judokläder, basker och palett, balettkläder, svampplockarkläder, kockmössa.

Önskar er alla en skön helg!

personalen i enhet 5