Veckobrev (v.13)

Vädret är ombytligt och kan inte riktigt bestämma sig, ena dagen sol och varmt och nästa dag snö, men vi får väl hoppas att den riktiga våren är i antågande.

Här i skolan rullar det mesta på som vanligt, men i måndags hade några klasser besök av polisen som inte var här för att informera utan ville bara träffa våra elever och lära känna dem lite.

Fredagen den 29 mars är det Långfredag och skolan är stängd och nästa vecka är det påsklov. Vi ser fram emot att träffa våra elever måndagen den 8 mars, som f ö är romernas nationaldag, pigga och utvilade och redo att ta sig an resten av vårterminen.

Efter lovet börjar vi informera de elever som riskerar att inte få ett godkänt betyg att de har en betygsvarning. En betygsvarning betyder INTE att eleven kommer att få ett F eller ett streck, utan det finns brister i betygsunderlaget som gör att vi inte är säkra på om eleven kommer att få ett E (eller högre betyg). Betygsvarningarna publiceras på Skolplattformen torsdagen den 18 april. De elever som får en betygsvarning behöver prata med undervisande lärare för att få veta vad som saknas i betygsunderlaget för att få ett godkänt betyg. En betygsvarning ges ofta för att en elev missat prov, inlämningar eller andra bedömningar, men den kan också bero på att eleven inte kommit tillräckligt långt i sin kunskapsutveckling och i dessa fall handlar det inte om att göra ett omprov eller lämna in ett arbete, utan att tillsammans med läraren prata hur den fortsatta kunskapsutvecklingen ska se ut. Betygen i åk 7 har ju dessutom mest ett framåtblickande syfte som utgår från vad eleven vad eleven presterat såhär långt och vad hen ska utveckla framöver. Det är ju egentligen bara betygen på vårterminen i årskurs 9 som har en formell funktion, då dessa avgör vilka skolor och program eleven kan söka till.

Hälsningar från enhet 7 genom Anders Westfahl

Prov och inlämningar kommande två veckor i årskurs 7:
v. 15: Inga prov eller inlämningar
v. 16:
Inga prov eller inlämningar

Några datum att ha koll på framöver:
Fre 29/3: Ledig dag – Långfredag
Vecka 14 (29/3–5/4): Påsklov
Ons 1/5: Ledig dag – Första maj
Tors 9/4 + Fre 10/4: Lediga dagar – Kristihimmel
Tors 23/4: Årstafestivalen
Tors 6/6: Ledig dag – Nationaldagen