Veckobrev – vecka 17

Måndag:

Utevistelse

Idrott (halv klass) röd grupp (1). Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

iPad (halv klass)

Tisdag:

iPad (halv klass)

Bild (halv klass)

Onsdag:

Tema: Vår (halv klass)

Musik (halv klass)

Torsdag:

Skräpplockardag

Matematik (halv klass)

Blandade aktiviteter

Vilken fantastisk vecka vi har haft! Denna vecka kom Trulle och Maja på besök till klassen med bokstaven Z. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll Z. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på Z. I iPad tränade barnen att skriva meningar och faktatexter om ”Zebror” Vi sjöng om X, Y, Z från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik arbetade vi med klockan med varierande undervisning som innehöll flera moment. Syfte: att lära sig klockan. Vi har hunnit gå igenom hel- och halvtimme. Barnen fick se en video med fakta om hur klockan fungerar. Barnen gjorde praktiska övningar om klockan på runda mattan där de agerade som tim/minutvisare. Vi tränade även tio kompisar.

Under veckan arbetade vi även med:

– Bild

– Dans

– Musik

Vi kommer att arbeta hela vecka 17 med ”Håll Sverige rent”.

Påminner om att fylla i lovanmälan för klämdag den 10/5. Sista svarsdag är tisdag den 23/4.

Årstaskolans hälsomånad 22 april-23 maj

Att vi behöver röra på oss vet väl alla? Tisdagen 22 april startar Årstaskolans hälsomånad och den pågår fram till Årstafestivalen torsdag 23 maj. En månad där vi sätter lite extra fokus på vår hälsa och rörelse. Vi ska försöka fundera och lära oss mer om hur man kan tänka kring hälsa, kost, sömn, rörelse mm. För mer tips och annan info besök hälsomånadens blogg där ni hittar utmaningslappar, tips och idéer. https://klass.arstaskolan.se/halsomanad/

Utmaningen

På hälsomånadens blogg hittar du den utmaning alla barn får, den kommer också delas ut i pappersform i skolan. Häng upp den på kylskåpet hemma och försök hjälpas åt att fylla i den. En utmaning som syftar till att röra på sig mer, att försöka närma oss de rekommenderade 60 minuterna per dag. Fyller man i minst 12 aktiviteter under de veckor hälsomånaden pågår kommer man kunna delta i en utlottning av priser, där man kan vinna en liten belöning för sin insats. Det ska vara aktiviteter där man fysiskt anstränger sig, har man fotbollsträning kan man fylla i den, går man ut och promenerar en långpromenad i skogen kan man skriva in det osv. Prisutdelning kommer att ske på Årstafestivalen. Mer info hittar du på lappen.

Med vänlig hälsning,

Patrik Bäckström

Idrott & hälsa

Årstaskolan

08-508 46 215

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V. 20 torsdag den 16 maj APT-möte, skolan stänger kl. 15.45

Viktiga tider under vårtermin 2024:

V. 16 onsdag 17/4 Vattenresa, Skansen

V. 21 torsdag den 23/5 Årstafestivalen

V. 22 torsdag den 30/5 Friidrottsdag, matsäck från skolan, men barnen tar en tomt matlådan och vattenflaska hemifrån.

V. 22 fredag den 31/5 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, egen matsäck hemifrån.

V. 23 tisdag den 4/6 hela Tegelbo har aktiviteter på Årstaliden

V.23 torsdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V. 24 onsdag den 12/6 Skolavslutning

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Awet