Veckobrev v.17

Hej svejs där hemma!

Vecka 17 har passerat och med det snart hela april. Nästa vecka är det 1 maj på onsdag, då är hela skolan är stängd. Välkommen sköna maj!

Moderna språk

I måndags fick vi besök av några av lärarna i moderna språk. De informerade alla klasser i åk 5 om de olika språken inför valet senare i maj. Vi kommer skicka hem blankett för att välja språk nästa vecka på måndag, 29/4. Sista dagen att lämna in sitt språkval är 20/5.

Årstaskolans hälsomånad 22 april-23 maj
Den 22 april startade Årstaskolans hälsomånad och den pågår fram till Årstafestivalen torsdag 23 maj. En månad där vi sätter lite extra fokus på vår hälsa och rörelse. Vi ska försöka fundera och lära oss mer om hur man kan tänka kring hälsa, kost, sömn, rörelse mm. För mer tips och annan info besök hälsomånadens blogg där ni hittar utmaningslappar, tips och idéer. https://klass.arstaskolan.se/halsomanad/

Alla elever har fått hem en papperslapp med en hälsoutmaning. Fyller man i minst 12 aktiviteter a 30 min under de veckor hälsomånaden pågår kommer man kunna delta i en utlottning där man kan vinna en liten belöning för sin insats. Mer info finns på lappen plus mycket bra info och inspo på ovan hemsida.

Uppträda på Årstafestivalen 23 maj

Påminnelse ifall du har en femteklassare där hemma som är peppad på att uppträda! Sista anmälningsdag till att göra uppträdanden på Årstafestivalen är den 30 april, anmälan sker till mentor.

LÄXOR

Läxa Svenska 5D till fredag v. 18

Läslisteläxa eller bokläxa. Se tidigare instruktioner i mejl.

Glöm inte att ta med din läsebok och anteckningsbok med frågor till fredagen om du har bokläxa.

Svenskläxa 5A, 5B, 5C till fredag v. 18

På fredag får vi besök av författaren Elin Lindell. Det innebär att vi inte kommer hinna arbeta med läsläxan den dagen. Läsläxan den här veckan kommer därför bara innebära att eleverna ska läsa s. 173 – 203.

Matteläxa 5B och 5D till tisdag v.18

Veckans läxa handlar om addition, subtraktion och storleksjämförelse med tal i decimalform.

Läxa v.17

Matteläxa 5A och 5C

Eleverna har fått ett arbetsblad med två läxor till nästa vecka. De ska göra minst en av två läxor.

Läxa 1: Innehåller tre lite mer utmanande uppgifter.

Läxa 2: : Träna på divisionstabellerna (upp till 81/9, 9 x 9)

Engelska:

Det är dags att öva på vår muntliga förmåga. Vi kommer läsa dialoger från British Council Learn English Teens. Vi lyssnar på dialogerna på hemsidan, övar uttal, går igenom innehållets betydelse och läser dialogerna i par. Vi kommer också att göra andra övningar där vi övar på att prata mer fritt, bland annat uppgifter från tidigare nationella prov.

Träna hemma:

Eleverna kan förbereda sig hemma genom att kolla på videon, gör övningarna kopplat till videon och öva på glosorna. Detta behöver göras senast:

5A – Torsdagar

5B – Tisdagar

5C – Torsdagar

5D – Fredagar

Glosor: https://glosor.eu/mapp/11713746-8-alicedeldinvendel-laxor.html

1. 18 – Meeting people: Meeting people | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)
  2. 19 – Not feeling well: Not feeling well | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

Studiestöd:

Inom ordinarie undervisning kommer vi repetera uppgifter som vi redan haft till studiestödet. Därför blir det inga nya läxor inför studiestödet, utan repetition till ordinarie undervisning. På studiestödet kommer vi i stället göra övningar där eleverna pratar mer fritt, bland annat gamla nationella prov. Men också spel och lekar! Det blir roligt!

Trevlig helg önskar vi i åk 5!